خلاصة:
زمینه و هدف
اختلال یادگیری خاص، نقص در مهارت های تحصیلی عمومی محسوب می شود که در زمینه های روخوانی، ریاضی و بیان کتبی مشخص می شود و مشکل قابل توجهی در زمینه پیشرفت تحصیلی، عملکرد شغلی و یا فعالیت های روزمره زندگی فرد ایجاد می کند.هدف پژوهش حاضر اثربخشی ترکیب توانبخشی شناختی و نورو فید بک بروی اختلال یادگیری خاص (ریاضی، خواندن و املا) بروی کودکان دبستانی منطقه 5 بود.
روش پژوهش
روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. 30 نفر در دو گروه با استفاده از آزمون تشخیص اختلال یادگیری به عنوان گروه آزمایش(15 نفر برای ترکیب بازتوانی شناختی و نوروفیدبک) و کنترل(15 نفر) انتخاب شد. سپس برای گروه آزمایش مداخلات ارایه خواهد شد و گروه کنترل از آموزش های معمول مدرسه استفاده کرد. از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد و بعد از گذشت دو ماه آزمون پیگیری بر روی هر دو گروه آزمایش انجام گرفت. آزمون تشخیص اختلال یادگیری (مک کارنی،2007)بود.برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس چندمتغیره با کاربرد نرم افزار spss22 استفاده شده است.
یافته ها
نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که پس از مداخله، گروه درمان در متغیر های یادگیری خاص خواندن و نوشتن و ریاضی با بهبود مواجه شدند، تفاوت گروه ازمایش و کنترل نیز در مرحله پیگیری ادامه داشت.
ملخص الجهاز:
در زمينه تاثير باز توان شناختي و استفاده از رايانه و برنامه هاي نوروفيدبک در يادگيري و اختلالات مربوط به آن پژوهش هايي تا به حال صورت گرفته است از جمله فنگر١٦ (٢٠٠٥) درمان نوروفيدبک در کودکان داراي اختلال يادگيري را بررسي کرد و گزارش نمود بين نسبت تتا به بتا (TBR) و افزايش توجه ، ميزان عملکردهاي شناختي شامل يکپارچگي ديداري – حرکتي و فعاليتهاي تحصيلي رابطه وجود دارد.
Loosli, Buschkuehl, Perrig & Jaeggi 15.
تمرکز اصلي اين دسته از پژوهش ها بر نقش مهارت هاي شناختي، به ويژه کارکردهاي اجرايي و حافظه کاري بر بهبود اختلال يادگيري با کاربرد يکي از روش هاي مداخله (بازتواني شناختي يا نوروفيدبک ) است .
بنابر اين و با توجه به مطالب ارايه شده هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي بازتواني شناختي(کامپيوتري) و ترکيب آن با نوروفيدبک بروي اختلال يادگيري خاص (رياضي، خواندن و نوشتن ) در کودکان دبستاني منطقه ٥ تهران است .
The Effectiveness of Training Attention to the Mathematic Performance of Students with Mathematic Learning Disability.
Visual-Motor Integration and ItsRelation to EEG Neurofeedback Brain WavePatterns, Reading Spelling and ArithmeticAchievement in Attention Deficit Disordered andLearning Disabled Students.
The Effectiveness of Training Attention to the Writing abalitiy of the Students with a learning disability in Isfahan.
Analysis of studies of the effects of computer- assisted instruction on the mathematics performance of students with learning disabilities.
Ziabakhsh, Seyed Morteza; Fathabadi, Jalil; Nejati, Vahid; Sharifi, Massoud (2020) Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation method with neurofeedback method in students with attention deficit disorder.