خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جهت گیری هدفی با مسئولیت پذیری دانش آموزان از طریق میانجی گری کمال گرایی اجرا شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 98-97 به تعداد3903 نفر بود. 351 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از طریق سه پرسشنامه نسخه تجدید نظر شده هدف پیشرفت AGQ-R(الیوت و مورایاما،2008)، کمال گرایی مثبت و منفی(تری شورت و همکاران،1995) و مقیاس مسئولیت پذیری پرسشنامه روان شناختی کالیفرنیا (CPI-RE) مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد اهداف تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی با مسئولیت پذیری در سطح اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معنی داری دارند (p <0/01). همچنین بین اهداف تسلط اجتنابی و عملکرد اجتنابی با مسئولیت پذیری رابطه ی معنی داری یافت نشد. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن است که اهداف تسلط گرایشی و عملکرد گرایشی به طور غیر مستقیم و با میانجی گری کمال گرایی مثبت می توانند با مسئولیت پذیری رابطه داشته باشند. همچنین نتایج نشان دادند که کمال گرایی منفی در رابطه ی بین اهداف تسلط اجتنابی و عملکرد اجتنابی با مسئولیت پذیری نقش میانجی معکوسی را ایفا می کند. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که اهداف پیشرفت گرایشی بر کمال گرایی مثبت تاثیر می گذارد که این امر به نوبه خود منجر به مسئولیت پذیری دانش آموزان خواهد شد.
ملخص الجهاز:
٣٥١ نفر از دانش آموزان به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي از طريق سه پرسشنامه نسخه تجديد نظر شده هدف پيشرفت AGQ-R (اليوت و موراياما، ٢٠٠٨)، کمال گرايي مثبت و منفي(تري شورت و همکاران ، ١٩٩٥) و مقياس مسئوليت پذيري پرسشنامه روان شناختي کاليفرنيا (CPI-RE) مورد مطالعه قرار گرفتند.
Escarti, Wright, Pascual & Gutierrez 3.
Frost, Marten, Lahart & Rosenblatt 34.
يافته هاي پژوهشي (وان يپرن ، 42 ٢٠٠٦؛ باسريون ، عبدمجيد و مهد جلاس ، ٢٠١٤؛ داوري، غلامعلي لواساني و اژه اي، ١٣٩١؛ بشارت ، ١٣٨٤؛ استوبر و همکاران ، ٢٠٠٩؛ رهنماي نهزمي و پوقوسيان ، ١٣٩٣) مؤيد رابطه بين ابعاد کمال گرايي با جهت گيري اهداف و مسئوليت پذيري است .
Stricker, Buecker, Schneider & Preckel 44.
Miller & Speirs Neumeister 0 است که آيا ابعاد کمال گرايي در رابطه جهت گيري اهداف با مسئوليت پذيري نقش ميانجي معناداري دارد؟ بر اين اساس الگوي زير طراحي و آزمون ميشود (نمودار ١).
تحليل داده ها نشان داد که کمال گرايي مثبت در رابطه بين اهداف تسلط گرايشي با مسئوليت پذيري دانش آموزان نقش واسطه اي داشت .
يافته ديگر پژوهش نشان داد که کمال گرايي منفي در رابطه بين هدف تسلط اجتنابي و مسئوليت پذيري نقش ميانجي معکوسي را ايفا ميکند.
يافته ديگر پژوهش نشان داد که کمال گرايي مثبت در رابطه بين هدف عملکرد گرايشي و مسئوليت پذيري نقش ميانجي را ايفا ميکند.
از يافته هاي ديگر پژوهش اين بود که کمال گرايي منفي در رابطه بين هدف عملکرد اجتنابي با مسئوليت پذيري نقش ميانجي معکوسي را ايفا ميکند.