خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه باورهـای دینـی، باورهـای معرفـت شـناختی و عـدالت اخلاقی با عملکرد تحصیلی نقش میانجی سازش یافتگی اجتماعی در دانشجویان دانشـگاه پیـام نـور است . این پـژوهش از نظـر هـدف کـاربردی و روش آن توصـیفی و از نـوع همبسـتگی معـادلات ساختاری است . جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران در سال ١٣٩٨ به تعداد٢٣٠٠ نفر تشکیل میدهند نمونه پژوهش ٣٨٤ نفر از دانشجویان بود کـه بـه روش نمونـه - گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه باورهای دینـی خـدایاری فرد و همکاران (١٣٨٨)، عدالت اخلاقی بیرگر (٢٠١٢)، باورهای معرفت شـناختی شـومر (١٩٩٠)، سازش یافتگی اجتماعی کالیفرنیا تورپ (١٩٥٣) جمع آوری شـد. بـرای تجزیـه و تحلیـل داده هـا و پاسخ به فرضیه پژوهش ، از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات سـاختاری استفاده شد. یافته ها نشان میدهد، باورهـای دینـی، عـدالت اخلاقـی و باورهـای معرفـت شـناختی تاثیری مثبت و معناداربر سازش یافتگی اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد. نتـایج مـدل - سازی معادلات ساختاری نشان میدهد که ٥٢ درصـد از واریـانس سـازش یـافتگی اجتمـاعی و ٦٢ درصد از عملکرد تحصیلی دانشجویان توسط باورهای دینی، عـدالت اخلاقـی و باورهـای معرفـت شناختی تبیین میشود. شـناخت عوامـل مـوثر بـر سـازش یـافتگی اجتمـاعی و عملکـرد تحصـیلی دانشجویان امکـان پیش بینی و برنامه ریزی برای کمک به تامین بهداشت روانی آنان را فراهم میکند و میتوان به ایجاد بسترسازی مناسـب مـذهبی در دانشـگاه هـا جهـت افـزایش عملکـرد تحصـیلی دانشجویان و شفاف سازی نوع تفکر دانشجویان در دانشگاه پرداخت .
ملخص الجهاز:
نتايج مطالعـات نشان ميدهد که عملکرد تحصيلي از عوامل انگيزشي، شناختي، شخصيتي و محيطي متعـددي تـأثير ميپـذيرد (پيکـادو، پينتـو و داسـيلوا، ٢٠١٧؛ مـارنگو، گليبـرت ، لانچينريچسـن - رولينـگ ، وارن و اسمالي ٤، ٢٠١٩)، عملکرد تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان تحـت تـأثير عوامـل متعـدد ديگـري است که پژوهش هاي اندکي بر روي آن ها صورت گرفته ؛ ولي پژوهشي که به صورت يک مـدل بـه ابعاد فلسفي (معرفت شناختي)، باورهاي ديني و رشد اخلاقي (عدالت اخلاقي) بـا ميـزان سـازگاري پرداخته باشد وجود نداشت .
Marengo, Klibert, Langhinrichsen-Rohling, Warren, & Smalley 5.
Cvetkova Dimov, Atanasoska, Iliev, Trajkovska & Kuzmanovska 3.
لذا با توجه به ارتباط مفهومي اين سازه ها در پژوهش هاي صورت گرفتـه و همچنـين بـا توجه به پژوهش هاي اندکي که در اين زمينـه بـر روي عملکـرد تحصـيلي صـورت گرفتـه اسـت ، پژوهش حاضر بر اساس الگوهاي پيشنهادي پژوهش هاي پيشين درصدد است به بررسي توان پـيش بيني عملکرد تحصيلي بر اساس باورهاي ديني، عدالت اخلاقي و باورهاي معرفت شناسي با توجـه به نقش ميانجي سازش يافتگي اجتماعي بپردازد.
بدين صورت که پس از اخذ مجوزهاي لازم از دانشگاه پيام نور و با رعايت ملاحظات اخلاقي ٣٨٤ دانشجويي رشته هاي مختلف که متمايل به شرکت در پژوهش بودن به صورت در دسترس انتخـاب شدند و به پرسشنامه هاي دينداري خداياريفرد و همکاران (١٣٨٨)، عدالت اخلاقي بيرگر (٢٠١٢)، باورهاي معرفت شناختي شومر (١٩٩٠) زيرمقياس سازش يافتگي اجتماعي آزمون شخصيت کاليفرنيا (تورپ ، کلارک و تيگس ١، ١٩٥٣) و ميانگين نمرات دانشجويان در نيمسال دوم سـال تحصـيلي ٩٧ استفاده شد.