خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با اضطراب، افسردگی، استرس و پرخاشگری در بین دانش آموزان، انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه 1 شهرستان ساری در سال تحصیلی 95 – 1394 به تعداد 2156 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 327 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی حسنزاده و اولادزاد (1394)، افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (1995) و پرخاشگری باس و پری (1992) بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار IBM SPSS 23 و آزمون های t تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که میزان اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی، افسردگی، اضطراب، استرس و پرخاشگری در دانش آموزان کمتر از متوسط است. هم چنین، بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با افسردگی، اضطراب، استرس و پرخاشگری در دانش آموزان رابطه معنادار مثبت وجود دارد.
ملخص الجهاز:
یافته ها نشان داد که میزان اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی ، افسردگی ، اضطراب ، استرس و پرخاشگری در دانش آموزان کمتر از متوسط است .
با عنایت به موارد مطرح شده ، پژوهش حاضر قصد دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با اضطراب ، افسردگی، استرس و پرخاشگری در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان ساری رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر ، از نظر هدف ، کاربردی؛ از نظر ماهیت و روش گردآوری اطلاعات ، توصیفی و از نظر روش تحقیق ، همبستگی است .
هر گویه دارای مقیاس ٥ درجه ای لیکرت و دامنه تغییرات آن بصورت ٥-١ است به طوری که آزمودنی برای انتخاب گزینه کاملا موافقم ، ٥ امتیاز؛ موافقم ، 1 - Fengqiang, Jie, Yueqiang & Lei 2 - Mattar, Blatchford & Alao 3 - Oskenbay, Tolegenova, Kalymbetova, Cheung Chung, Faizullina & Jakupov 4 - Kerjecie & Morgan table ٤ امتیاز؛ نظری ندارم ، ٣ امتیاز؛ مخالفم ، ٢ امتیاز و کاملا مخالفم ، ١ امتیاز کسب می کند.
یعنی، می توان ادعا کرد از لحاظ آماری بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با اضطراب دانش آموزان رابطه معنادار مثبت (مستقیم ) وجود دارد، به طوری که مقدار این همبستگی ٠/٦١ است .
یعنی، می توان ادعا کرد از لحاظ آماری بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با استرس دانش آموزان رابطه معنادار مثبت (مستقیم ) وجود دارد، به طوری که مقدار این همبستگی ٠/٦٤ است .