خلاصة:
هدف: هدف از مقاله حاضر بررسی وضعیت مولفههای فرهنگ و ساختار سازمانی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت های مورد نیاز جهت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش: این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام شده و جامعه آماری آن را کلیه کارشناسان شاغل در واحدهای ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده و تعداد نمونه 313 نفر به دست آمد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 4 حیطه و 35 سوال بود یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از این بود که از دیدگاه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هیچ یک از مولفههای فرهنگ سازمانی، منابع انسانی، ساختارسازمانی و فناوری اطلاعات در وضعیت مناسبی جهت استقرار مدیریت دانش قرار ندارند. نتیجهگیری: به منظور بهره مند شدن از مزایای بی شمار مدیریت دانش مانند فرصت هایی برای صرفه جویی های اساسی، بهبودهای قابل توجه در عملکرد افراد ، افزایش همکاریها، بهبود مهارتهای کارکنان، لازم است تقویت این زیرساختها توسط مدیران و برنامه ریزان دانشگاه علوم پزشکی مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد
Background and Objectives
Since Isfahan University of Medical Sciences is an educational and therapeutic organization and so far no study has been done on the status of the necessary infrastructures for the establishment of knowledge management, this study aims to investigate the status of the components of organizational culture, information technology, Human Resources and Organizational Structure to Establish Knowledge Management in Isfahan University of Medical Sciences.
Methodology
This research was a descriptive survey and the statistical population consisted of all experts working in the staff of Isfahan University of Medical Sciences. Morgan table was used to determine the sample size and the sample size was 313 people. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire consisting of 4 domains and 35 questions which was used in the Likert scale. The reliability of the questionnaire was also obtained using Cronbach's alpha 0.9. For data analysis, SPSS statistical software was used.
Findings
Data analysis showed that total mean component of organizational culture (2.69±0.80) with an average assumptions (3) showed that the components of the corporate culture at the University of Medical Sciences to establish knowledge management is not in good condition. Based on the average of the hypothetical 3 and the average total organizational structure components (2.85± 0.75) Isfahan University of Medical Sciences status of this component is to establish the right knowledge management. The total mean component of human resources (2.82 ± 0.79) with an average assumptions (3) that is not desirable component of human resources for implementing knowledge management in Isfahan University of Medical Sciences. Investigating the relationship between age and the components of organizational culture, human resources and information technology also showed that none of the components except organizational culture (p <0.05) have any relation with age. In addition, Spearman test showed that this variable was not correlated with any of the studied components (p <0.05).
Discussion
According to the research objectives, Isfahan University of Medical Sciences does not have the appropriate infrastructure for knowledge management deployment and organizational culture is less favorable than other infrastructures. Given that these infrastructures are the foundation, the backbone, and indeed the driving forces behind the success of deploying knowledge management in organizations, there are significant improvements to be made to the myriad of knowledge management benefits such as opportunities for substantial savings. Focusing on the performance of individuals, enhancing collaboration, improving staff skills, making better decisions, enhancing innovation and improving the quality of service delivery by streamlining knowledge and distributing it appropriately across different sectors of the organization, managers and programs need to be strengthened. University of Medical Sciences spillovers special attention Findings and strategies to be adopted for this purpose because of the conditions of implementation of knowledge management projects will be faced with a high probability of failure.
ملخص الجهاز:
يافته ها: تجزيه و تحليل داده ها حاکي از اين بود که از ديدگاه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان هيچ يک از مؤلفه هاي فرهنگ سازماني ، منابع انساني ، ساختارسازماني و فناوري اطلاعات در وضعيت مناسبي جهت استقرار مديريت دانش قرار ندارند.
نتايج به دست آمده حاکي از وجود رابطه معنيدار بين فرهنگ سازماني، فرآيندها و ابعاد مديريت دانش در اين سازمان بود (٢٠١١) در تعيين ديدگاه مديران و کارشناسان فولاد مبارکه در مورد امکان استقرار نظام مديريت دانش ، بر اساس سه توانمندساز فرهنگ و عوامل انساني، ساختار و فرآيندهاي سازماني و زيرساخت هاي فناوري اطلاعات بيان کرد که امکان استقرار مديريت دانش در شرکت فولاد مبارکه به طور کلي بر اساس زير ساخت هاي فرهنگ و عوامل انساني، ساختار و فرايندهاي سازماني و فناوري اطلاعات در حد بالاتر از متوسط قرار دارد.
با توجه به اين موضوع و اينکه دانشگاه علوم پزشکي اصفهان به عنوان يک سازمان آموزشي و درماني است و تاکنون مطالعه اي که به بررسي وضعيت زيرساخت هاي لازم براي استقرار مديريت دانش پرداخته باشد، انجام نگرفته ، اين پژوهش بر آن است تا به بررسي وضعيت مؤلفه هاي فرهنگ سازماني، فناوري اطلاعات ، منابع انساني و ساختار سازماني جهت استقرار مديريت دانش در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان بپردازد.
تجزيه و تحليل داده ها بر اساس سوالات پژوهش نشان داد وضعيت دانشگاه علوم پزشکي اصفهان جهت استقرار مديريت دانش در هيچ يک از مؤلفه هاي فرهنگ سازماني (٠/٨٠±٢/٦٩)، ساختار سازماني (٠/٧٥±٢/٨٢)، منابع انساني (٠/٧٩±٢/٨٢) و فناوري اطلاعات (٠/٩٣±٢/٨٨) در سطح مطلوبي قرار ندارد.