خلاصة:
زمینه و هدف: هدف روشن ساختن جایگاه تعاملات متقابل پلیس راهور با سازمان های مردم نهاد، در عرصه های مختلف آموزشی، ارتباطی- اطلاع رسانی، نظارتی- مراقبتی، تبلیغاتی-رسانه ای، خدماتی- مشاوره ای و حتی اجرایی مشغول به فعالیت اند؛ در بهینه سازی مدیریت ترافیک.روش شناسی. پژوهش حاضر از حیث هدف، جزء تحقیقات کاربردی است و از حیث روش در حیطه توصیفی- تحلیلی از نوع کیفی است. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش میدانی با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساخت یافته است. در این پژوهش، همه متخصصان و کارشناسان حوزه های ارتباطات بین سازمانی (در سازمان های غیررسمی) و کنترل نظم و ترافیک، جامعه اماری هستند که قابلیت و صلاحیت اظهار نظر در این مورد را دارند (به تعداد 100 نفر). در واقع جامعه آماری این پژوهش، دو گروه از سازمان پلیس راهور و سازمان های مردم نهاد (سمن) های مرتبط با موضوع هستند. در بخش نخست، 15 نفر فرماندهان،مدیران، کارشناسان و همه کارکنان پلیس راهوری تهران بزرگ و جامعه آماری دوم نیز، 20 نفر از مدیران، کارشناسان و اعضای سازمان های مردم نهاد که با موضوع در ارتباط هستند. هر دو جامعه آماری به صورت هدفمند تا اشباع نظری انتخاب شدند.
.یافته ها و نتایج: یافتهها حکایت از آن داشت که چهار مفهوم اصلی تحقیق در دیدگاه جمعیت مشارکت کننده بیشترین نقش را در بهینهسازی ترافیک ایفا میکند.
نتیجهگیری: از میان چهار عمل مهم، بهترتیب بیشترین نقش را تعاملات ارتباطی - اطلاع رسانی )اطلاع رسانی دقیق، به موقع و مداوم، و هماهنگ ی و همکاری بین سازمانی(سپس تعاملات آموزشی )تعاملات منسجم و اختلاف سلیقه ها(تعاملات تبلیغاتی و رسانهای )استفاده از رسانه های مختلف و به تلویزیون و ویژه فضای مجازی( و بالاخره تعاملات نظارتی و مراقبتی )اجرای دقیق و به اندازه، میزان جدی گرفتن قوانین( داشت.
Background and Aim: The aim is to clarify the position of Rahoor police interactions with non-governmental organizations in various fields of education, communication-information, monitoring-care, advertising-media, services-consulting and even executive; In traffic management optimization.Methodology. The present research is an applied research in terms of purpose and is qualitative in terms of method in the descriptive-analytical field. Data collection method In this research, the field method is semi-structured using in-depth interview tools. In this study, all specialists and experts in the fields of inter-organizational communication (in informal organizations) and traffic control are a statistical community that has the ability and authority to comment on this issue (100 people). In fact, the statistical population of this study is two groups of Rahoor Police Organization and non-governmental organizations (NGOs) related to the subject. In the first part, 15 commanders, managers, experts and all employees of the Greater Tehran Traffic Police and the second statistical community, 20 managers, experts and members of non-governmental organizations related to the issue. Both statistical populations were purposefully selected until theoretical saturation.Findings and Results: Lack of coordination and inter-organizational cooperation and reduction of cooperation of organizations; Lack of attention to timely and appropriate information, and reduction of cooperation between the media, especially the Radio and Television, lack of coherent interaction between the police and the police; They are one of the most important factors in optimizing traffic management.
ملخص الجهاز:
کليدواژه ها: بهينه سازي ترافيک ، سازمان هاي مردم نهاد، تعاملات آموزشي ، تعاملات ارتباطي - اطلاع رساني تعاملات نظارتي - مراقبتي ، تعاملات تبليغاتي - رسانه اي 64 مقدمه پليس راهور ناجا به دليل قبول مسئوليت و تعهدات اجتماعي، در نظارت و اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي و نظارت بر رفتار ترافيکي رانندگان ، تعاملات دوگانه اي با مردم و سازمان ها و نهادهاي اجتماعي مختلف دارد.
به عبارت دقيق تر مسئله و سوال اساسي اين مقاله آن است که تعاملات متقابل پليس راهور با سازمان هاي مردم نهاد (که در عرصه هاي مختلف آموزشي ، ارتباطي - اطلاع رساني ، نظارتي - مراقبتي ، تبليغاتي - رسانه اي ، خدماتي - مشاوره اي و حتي اجرايي نقش دارند)؛ چگونه و به چه طريق ميتواند بر بهينه سازي مديريت ترافيک اثر بگذارد.
با توجه به مطالعات کتابخانه اي و البته مصاحبه هاي انجام شده نشان ميدهد که بهينه سازي مديريت ترافيک و کاهش تصادفات ، خواسته اصلي و در واقع آرزوي کليه فعالان حوزه ترافيک و حمل ونقل (از پليس راهور تا تمامي سازمان ها) است ، وليکن به علت وجود موانع و نقص هايي از قبيل ؛ عدم ارتباطات موثر و مفيد بين سازماني، عدم شناخت کافي في مابين پليس و سازمان هاي مردم نهاد، بياطلاع بودن سازمان ها از اقدامات يکديگر، کمبود امکانات و تجهيزات آموزشي در اختيار سمن ها، عدم همکاري يا همکاري ضعيف ساير سازمان ها از قبيل صدا و سيما- شهرداريها- سازمان محيط زيست - وزارت خانه هاي مرتبط و...
به اين صورت که مهم ترين نقش به جهت برقراري تعاملات بين سازماني «نبود تفاهمات و همکاريها بين سازمان ها» در محور آموزش بوده و بعد از آن به ترتيب کاهش ميزان همکاري سازمان هاي مردم نهاد با پليس راهور و احتياج به نيروي متخصص است .