خلاصة:
هدف:پژوهش حاضر با هدف طراحی و تعیین اثربخشی بستۀ آموزشی کارکردهای اجرایی بر ارتقای سطوح نظریه ذهن در کودکان با اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با پیشآزمون پسآزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کودکان دارای اختلال اوتیسم 6 تا 12 ساله شهر ارومیه (274 نفر) در سال تحصیلی 99-98 از مدرسه ویژه اختلال اوتیسم بودند، از بین کل جامعه هدف به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر اوتیسم با عملکرد بالا با استفاده از مقیاس تشخیص اوتیسم گیلیام (گیلیام،1995) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(20) و کنترل(20) قرار گرفتند، سپس پرسشنامه نظریه ذهن هوتچینز(هوتچینز و همکاران،2012) توسط والدین هر دو گروه تکمیل گردید. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش تحت آموزش برنامه کارکردهای اجرایی قرار گرفت، این برنامه توسط پژوهشگران طراحی شد که شامل 24 جلسه بود که در آن 4 مهارت(حافظه کاری، بازداری، انعطافپذیری و توجه) آموزش داده می شد، در این مرحله کودکان گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند و دوباره پسآزمون اجرا شد و دادههای بهدست آمده از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: اطلاعات بهدست آمده نشان دهنده تفاوت معنیداری (p <01) بین دو گروه کنترل و آزمایش در نمرات متغیر پسآزمون و نظریه ذهن بعد از تعدیل تأثیر پیش آزمون نظریه ذهن میباشد.نتیجه گیری: بر اساس این پژوهش میتوان مطرح کرد که با ارتقاءکارکردهای اجرایی میتوان سطوح نظریه ذهن را افزایش داد.
Objective: The purpose of this study was to design and determine the effectiveness of educational package of executive functions on improving the levels of theory of Mind in children with high Performance autism spectrum disorder. Method: The research method is semi-experimental with post-test pre-test with control group. The statistical population of the present study was children with autism disorder aged 6 to 12 years in Urmia (274 people) in the academic year of 2019-20 were from the exceptional school for children with autism, out of the target population, Out of the total target population 40 high-performance autism were selected using Gilliam Autism Rating Scale(Gilliam,1995) and randomly assigned to two experimental (20) and control (20) groups, and the Hutchins Mind Theory Questionnaire(Hutchins et al., 2012) was completed by parents of both groups. After performing the pre-test, the experimental group was trained in the executive functions program. The program was designed by researchers and consisted of 24 sessions in which 4 skills (working memory, inhibition, flexibility and attention training) were taught, At this stage, the children in the control group did not receive any training. The post-test was performed again and the data obtained from the pre-test and post-test were analyzed using analysis of covariance.Results: The data showed a significant difference(p < 01) between the control and test groups in the post-test of variable theory of Mind scores after adjusting the effect of pre-test of theory of Mind .Conclusion: Based on this study, it can be suggested that improving the executive functions can increase the levels of theory of Mind.
ملخص الجهاز:
پس از اجراي پيش آزمون ، گروه آزمايش تحت آموزش برنامه کارکردهاي اجرايي قرار گرفت ، اين برنامه توسط پژوهشگران طراحي شد که شامل ٢٤ جلسه بود که در آن ٤ مهارت (حافظه کاري، بازداري ، انعطاف پذيري و توجه ) آموزش داده مي شد، در اين مرحله کودکان گروه کنترل هيچ آموزشي دريافت نکردند و دوباره پس آزمون اجرا شد و داده هاي به دست آمده از پيش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحليل کواريانس مورد تحليل قرار گرفت .
Gebauer, Skewes, Horlyck& Vuust 2.
Pinkham, Hopfinger, pelphrey, piven, Penn 4.
Vivanti, Mecormick, Young, abucayan, Hatt, Nadig 6.
-Wang, Devine, Wong & Hughes 8.
خليلي و انصاري شهيدي (١٣٩٧) نيز در مطالعه خود نشان دادند که نمايش درماني در بهبود مهارت هاي اجتماعي و بازشناسي هيجاني کودکان داراي اختلال طيف اتيسم با عملکرد بالا مؤثر بوده است .
Diamond, Barnett, Thomas & Munro 2.
Starcke, Wiesen, Trotzke, Brand 4.
Gökçen, Frederickson, Petrides در کودکان داراي اختلال اوتيسم باشد تدوين و ساخته نشده است ، پژوهش حاضر در صدد است تا بستۀ آموزشي در زمينۀ کارکردهاي اجرايي با تمرکز بر(حافظه کاري، بازداري، انعطاف پذيري و آموزش توجه ) و بررسي اثربخشي آن بر ارتقاء سطوح نظريه ذهن با استفاده از تکاليف شناختي، طراحي کند.
با توجه به اين نتايج ميتوان گفت که برنامه آموزشي کارکردهاي اجرايي منجر به بهبود نظريه ذهن کودکان اوتيسم شده ست .
Sabbagh, Xu, Carlson, Moses, Lee 2.
Executive functions in children with autism spectrum disorders.