ملخص الجهاز:
پاسخگویی مناسب به شبهههای مرتبط و مهمتر از آن، واکسینه کردن ذهن دختران در مقابل شبهههای احتمالی، از مهمترین راهکارها است؛ چراکه بهتعبیر روایات بسیار، باید قبل از پیشیگرفتن منحرفان و چیرگی آنها بر شخصیت کودکان و نوجوانان و نیز پیش از غلبة هوسها و فتنههای دنیا، سختشدن قلبها و افزایش مشغولیتهای ذهنی ایشان، سخنان نافع دین را به گوش جان آنها رساند که مانند زمینی آمادة کشت است (1) محور کلیدی دیگر، آشنا ساختن دختران با الگوهای عفاف و حجاب و سیره و سبک زندگی آنها است؛ بهویژه عصمت کبرای الهی؛ فاطمه زهرا «سلاماللهعلیها»، حضرت زینب کبری «سلاماللهعلیها» و نیز شهدای زن، بانوان فرهیخته و نخبه (گذشته و معاصر) که با رعایت حدود قدسی عفاف و حجاب، رسالتهای اجتماعی سنگینی را نیز به سرمنزل مقصود رساندهاند.
ازجمله مهمترین روحیات نیازمند توجه در این باب، ایجاد یا تقویت روحیة تعبّد و بندگی در دختر نسبت به احکام الهی بهطور عام و در مورد حجاب بهطور خاصّ است که البته باید بهگونهای در او نهادینه شود که در حدّ ممکن، عقلاتی و از سر معرفت و محبت به خداوند باشد.
گاهگاه؛ بهویژه در صورت احساس نیاز نیز باید گفتگوهایی صمیمی و در مواقع مناسب یا بهصورت غیرمستقیم، بین والدین؛ بهخصوص مادر با دختر انجام شود تا برخی از موانع معرفتی، انگیزشی، رفتاری یا محیطی مانع از التزام بایسته به حجاب و عفاف کشف شوند و والدین بهتر بتوانند با آنها مقابله کنند.
عوامل دیگری نیز میتوانند سبب عدم گرایش به حجاب یا دورشدن از تقیّد به آن شوند که باید بهصورت موردی توسط والدین شناسایی و برطرف شوند؛ مانند تأخیر در ازدواج بهموقع دختران، مانعتراشیهای بیجا در این زمینه، ایجاد محدودیتهای غیرمنطقی برای دختر، اشتغال بسیار والدین و کمتوجهی به دختر و تربیت صحیح او؛ بهویژه در سنین نوجوانی و بلوغ، در اختیار قرار دادن برخی ابزارهای ارتباطی مانند گوشی در اختیار فرزند بدون انجام آموزشها و پایشهای لازم، و...