ملخص الجهاز:
علمای شیعه همچون شیخ طوسی (در تلخیص الشّافی)، خواجه نصیرالدّین طوسی (در اخلاق محتشمی)، سیّد هاشم بحرانی (در غایةالمرام)، شیخ یوسف بحرانی (در شهاب الثّاقب) و شهید ثانی (در المصنّفات الأربعه) و علمای اهل سنّت و دیگر فِرَق اسلامی از جمله، پیروان اباضیّه، مسئلة تولّی و تبرّی را به گونهای تأیید و اثبات نمودهاند که اعتقاد و التزام نداشتن به آن به معنای فقدان ایمان است(2) شاید هیچ مسئله و موضوعی در اسلام نداشته باشیم که به لحاظ عظمت و اهمیّت شمول به سطح مسئلة «تولّی و تبرّی» باشد و در عینحال، به همان نسبت از سوی مسلمین مورد غفلت و بیتوجّهی قرار گرفته و دچار فراموشی شده است.
مادّة تبرّی نیز، 30 بار تکرار شده و کم و بیش در همان مفاهیم لغوی استعمال شده است،(8) علاّمه طباطبائی(ره) «تبرّی» را مبارزة منفی میداند و میگوید: «دعوت منفی آن بود که مؤمنان از نظر دین و رفتار از کفّار کنارهگیری کرده است و جامعة اسلامی خاصی به وجود آورند که از هرگونه عقاید شرکآمیز کفّار بر کنار باشد و اعمال زشت غیرمسلمان و گناهان و سائر رذائل اخلاقی آنان به مسلمانان سرایت نکند و آمیزش آنها با غیرمسلمان صرفاً در حدودی باشد که ضروریّات زندگی ایجاب میکند»(9) لحن آیات نیز نسبت به تبری شدیدتر است که به نمونههایی اشاره میشود: 1) «وَإِن کَذَّبُوکَ فَقُل لِّی عَمَلِی وَلَکُمْ عَمَلُکُمْ أَنتُمْ بَرِیئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَأَنَاْ بَرِیءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ: و اگر تو را تکذیب کردند، بگو: عمل من براى من و عمل شما براى شماست!