خلاصة:
«ماهیگیری ورزشی»، تفریحی پرسود است که ایران بهلحاظ اقلیمی برای انجام آن، کشوری مستعد محسوب میشود؛ اما پراکندگی و بی انسجامی جامعه ماهیگیری ورزشی کشور، از یک سو، به جدا افتادن کنشگران این حوزه از همتایان خود در بسیاری از نقاط جهان منجر شده و از سوی دیگر، به بهرهبرداریهای غیرمسئولانهای انجامیده که بومسازگانهای آبی کشور را با خطر مواجه کرده است. با راهاندازی یک «پلتفرم»، میتوان همه ذینفعان ماهیگیری ورزشی ایران را گرد هم آورد و ضمن فراهمآوری اطلاعات لازم برای مدیریت بهینه این حوزه، ارتقای دانش و مهارت ماهیگیران، حفظ منابع طبیعی و رونق کسبوکارهای مرتبط را سبب شد. بر همین اساس، هدف این پژوهش، شناسایی اجزای مدل کسبوکار «پلتفرم ماهیگیری ورزشی ایران» بوده است. این پژوهش به روش «دلفی» انجام شده است. ایده اولیه درباره مصادیق اجزای نهگانه بوم کسب وکار اوستروالدر، با بررسی چهار پلتفرم ماهیگیری ورزشی بین المللی کسب شد. سپس، نظر و توافق خبرگان که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، در سه دور دلفی با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شد. از مجموع 105 گویه، 18 گویه در دور دوم دلفی و 15 گویه در دور سوم به حد نصاب لازم نرسید و حذف شد. 72 گویه باقی ماند که بر اساس آن، بوم مدل کسبوکار پلتفرم، با 11 «بخش مشتری»، 29 «ارزش پیشنهادی»، 3 «کانال»، 11 «جریان درآمدی»، 3 شیوه «ارتباط با مشتری»، 2 «منبع کلیدی»، 2 «فعالیت کلیدی»، 3 «مشارکت کلیدی» و 4 بخش برای «ساختار هزینه» ارائه شد. بیشترین توافق خبرگان با درآمدزایی پلتفرم از راه «تبلیغات» و کمترین توافق برای حضور «نهادهای قانونی و ناظر» در پلتفرم و بهرهمندی از مزایای آن را میتوان یافته مهم این پژوهش دانست که با توجه به نقش مهم «اعتماد مشتریان» به پلتفرم، میتواند موفقیت و شکست یک پلتفرم را به همراه داشته باشد. این یافته به اکثر کسبوکارهای پلتفرمی در ایران، بهویژه بازارگاه ها تعمیم پذیر است.
Sport fishing" or "Recreational fishing" is a highly profitable hobby and sport, and Iran has high capabilities to do it. researchers believes that all the stakeholders can be gathered together by launching a platform, and by creating "Value network" of sport fishing. this can provide the necessary information for manager of this field, leads to improving the knowledge and skills of fishers, preserving natural resources and protecting aquatic resources and develop entrepreneurship. Therefore, this study tried to design the business model of "Iranian sports fishing platform". This research is based on Osterwalder’s "Business model canvas", and the "Delphi" method. researchers got the initial idea of the potential elements of nine parts of the Osterwalder’s canvas by surveying four of the world's foremost sport fishing platforms. Then, data were gathered by Snowball sampling method in two rounds by using a questionnaire. Out of 105 elements, 18 of which did not reach the required score in the second round of Delphi and were ignored, and 15 elements were eliminated in the third round. 72 elements were remained, according to which, researchers presented the canvas of this business model. The high level of experts' agreement with monetizing of the platform through "Advertising" and their low willingness to have "Legal and regulatory bodies" in the platform and taking the advantage of its benefits can be regarded as the most interesting findings. Considering the important role of "customer trust" in the platform, it can bring about the success and failure of a platform. This finding can be generalized to most platform businesses in Iran, especially marketplaces.
ملخص الجهاز:
شناسايي اجزاي مدل کسب وکار پلتفرم هاي گوشه اي (مورد مطالعه : پلتفرم ماهيگيري ورزشي ايران ) سميه لبافي استاديار، گروه پژوهشي مطالعات اجتماعي اطلاعات، پژوهشکده جامعه و اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران(ايرانداک)، تهران، ايران يوسف خجير استاديار، گروه ارتباطات اجتماعي ، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ايران مصطفي صباغي کارشناس ارشد، گروه مديريت رسانه ، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ايران هادي مقدم زاده دکتري، گروه مديريت منابع انساني ، دانشکده مديريت ، دانشگاه تهران، تهران، ايران «ماهيگيري ورزشي »، تفريحي پرسود است که ايران به لحـاظ اقليمـي بـراي انجـام آن ، کشـوري مسـتعد محسوب مي شود؛ اما پراکندگي و بي انسجامي جامعه ماهيگيري ورزشي کشور، از يک سو، به جدا افتـادن کنشـگران اين حوزه از همتايان خود در بسياري از نقاط جهان منجر شده و از سوي ديگر، به بهره برداري هـاي غيرمسـئولانه اي انجاميده که بوم سازگان هاي آبي کشور را با خطر مواجه کرده اسـت .
بـا راه انـدازي يـک «پلتفـرم »، مـي تـوان همـه ذي نفعان ماهيگيري ورزشي ايران را گرد هم آورد و ضمن فراهم آوري اطلاعات لازم براي مديريت بهينه اين حـوزه ، ارتقاي دانش و مهارت ماهيگيران ، حفظ منابع طبيعي و رونق کسب وکارهاي مرتبط را سبب شد.
اين نداشتن انسجام ، فعالان ماهيگيري ورزشي کشور را در اخذ تصميم هاي کـلان و لازم بـراي بهبـود شـرايط ، ناکـام گذاشته که از يک سو به دنبال افتادگي ايشان از همتايان خود در بسياري از نقاط جهان منجـر شـده و از سوي ديگر، سبب بهره برداري هاي غيرمسئولانه اي شده که بوم سازگان هاي آبي کشـور را بـا خطـر جـدي مواجه کرده است (سازمان حفاظت محيط زيست ، ١٣٩٤).