خلاصة:
پدیده جنگجویان تروریست خارجی تهدید رو به رشدی برای جامعه بینالمللی است. بنابراین اقدام جدی از سوی جامعه بینالمللی برای مبارزه با این پدیده لازم است. دو سازمان بینالمللی در نهایت اقدامات موثری برای مبارزه با تهدید تروریسم جدید اتخاذ و دو سند حقوقی بنیادی را تصویب نمودند که برای اولین بار به طور خاص جنگجویان تروریست خارجی و جرایم مرتبط با آن را تبیین می کنند. این دو سند قطعنامه 2178 شورای امنیت (2014) و کنوانسیون شورای اروپا برای پیشگیری از تروریسم (2005) و پروتکل الحاقی آن (2015) هستند .با توجه به اینکه تعریف واحدی از جنگجویان ترویست خارجی وجود ندارد و این اصطلاح در هر دو نظام حقوق بینالملل و حقوق داخلی کشورها مبهم و ناشناخته میباشد و همچنین جرایم مرتبط با این پدیده به طور دقیق مشخص نمیباشند و از طرفی به منظور مقابله با آن نیاز به جرمانگاری جرایم مرتبط با آن است این مقاله قصد دارد تا بر اساس اسناد فوقالذکر خصوصیات یک جنگجوی تروریست خارجی، چارچوب حقوقی بینالمللی و همچنین جرایم مرتبط با یک جنگجوی تروریست خارجی را بررسی نماید.
The phenomenon of foreign terrorist fighters is a growing threat to the international community. Therefore, the international community needs to take this phenomenon seriously. The two international organizations ultimately adopted effective measures to combat the threat of new terrorism and adopted two fundemental legal instruments, which for the first time specifically outline foreign terrorist fighters and related offences. These two documents are Security Council Resolution 2178 (2014) and the Council of Europe Convention on the Prevention of Terrorism (2005) and its Additional Protocol (2015).Given that there is no single definition of foreign terrorist fighters, and this term is ambiguous in both the international legal system and the domestic law of the countries, and also the crimes associated with this phenomenon are not precisely defined and, on the other hand, in order to counter It requires the criminalization of related crimes. The paper intends to examine, based on the above documents, the characteristics of a foreign terrorist fighters, international legal framework, as well as offences related to a foreign terrorist fighter.
ملخص الجهاز:
بخش ســوم به مسئله ی مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز جهت جلوگیری از تروریسم اختصاص یافته است در بخش آخر مجموعه ی دیگری از تمهیدات علیه تروریســم را در چارچوب سازمان ملل متحد ایجاد کرده که مشخصاً خطری را که توســط مبارزین بیگانه به وجود آمده اســت مورد خطاب قرار می دهد؛ از جمله این تمهیدات اضافه کردن این مبارزین به فهرســت تحریم های القاعده اســت (زارعی ، همان ، ص ٢٠٨) بند اجرایــی ٦ قطعنامه ضمن یادآوری تصمیم شــورا در قطعنامه ١٣٧٣ (٢٠٠١) از تمامی کشورهای عضو می خواهد در نظام حقوقی داخلی خود رفتارهای ذیل را به عنوان جرایم کیفری شدید، جرم انگاری کنند: الف ) اتباعی که ســفر یا شروع به سفر به کشوری غیر از کشور محل اقامت یا تابعیت می کنند، و ســایر افرادی که سفر یا شروع به سفر از مناطق خودشان به یک کشــور، غیر از کشور محل اقامت یا تابعیت شــان به منظور انجام برنامه ریزی یا تمهید یا شــرکت در اقدامات تروریســتی یا فراهم آوردن یا فرا-گرفتن آموزشی تروریسم (می کنند) ب ) تأمیــن یا جمع آوری ارادی منابع مالی ، با هر وســیله ای ، مســتقیم یا غیرمستقیم ، به وسیله اتباعشــان یا در قلمروهایشان با این قصد که آن منابع مالی باید مورد استفاده قرار گیرند، یا با آگاهی از اینکه آنها مورد استفاده قرار می گیرند به منظور تأمین سفر افرادی که به کشوری به غیر از کشور متبوع یا محل اقامت شان با هدف ارتکاب برنامه ریزی ، یا تمهید، یا شــرکت در اقدامات تروریستی یا یاددادن یا یادگیری آموزش تروریسم سفر می کنند.