خلاصة:
هدف: بررسی شباهتها و تفاوتهای موجود در نحوه سازماندهی منابع در دو وبگاه نشانهگذاری سایتیولایک و بیبسونومی.روششناسی: قابلیتها و امکانات دو سایت مورد نظر با رویکرد تحلیلی و تطبیقی و روش ارزیابانه شناسایی و مقایسه شد.یافتهها: از نظر تنوع قالبهای خروجی، گزینههای نمایش، و تعامل با برچسبها، بیبسونومی عملکرد بهتری نسبت به سایتیولایک دارد و از نظر قابلیتهای ارتباطی سایتیولایک بهتر از بیبسونومی عمل میکند.نتیجهگیری: برای مدیریت اطلاعات کتابشناختی با خروجیهای متنوع نمایش و تعامل با برچسبها، پاپگاه بیبسونومی و بهمنظور بهرهگیری از قابلیتهای ارتباطی خوب، سایتیولایک توصیه میشود.
Purpose: To recognize similarities and differences of information organization in two social bookmarking websites of CiteUlike and Bibsonomy. Methodology: The specification and capabilities of two websites were identified and compared using a comparative and evaluative approach. Results: Regarding output format diversity, display options and interaction with tags, Bibsonomy functions better however CiteUlike is better considering connection possibilities. Conclusion: To manage bibliographical information having different display output formats and interacting with tags Bibsonomy is recommended and CiteULike can be used for its good connection possibilities.
ملخص الجهاز:
یافته ها از نظر تنوع قالبهای ،خروجی گزینههای ،نمایش و تعامل با برچسبها بیبسونومی عملکرد بهتری نسبت به سایت یولایک دارد و از نظر قابلیتهای ارتباطی سایت یولایک بهتر از بیبسونومی عمل میکند نتیجه گیری برای مدیریت اطلاعات کتاب شناختی با خروجیهای متنوع نمایش و تعامل با برچسبها پایگاه بیبسونومی و به منظور بهره گیری از قابلیتهای ارتباطی خوب سایت یولایک توصیه میشود کلید واژه ها سازماندهی ،اطلاعات مدیریت منابع ،اطلاعاتی نشانه گذاری ،اجتماعی برچسب زنی مقدمه مدیریت اطلاعات در دو شبکه علمی اجتماعی سایت یولایک و بیبسونومی قاسم آزادی احمد آبادی نصرت ریاحی نیا تاریخ دریافت: ۹۳/۱۲/۱۵ تاریخ پذیرش: ۹۴/۱۱/۰۳ کاربران در کنار فعالیتهای اصلی مرتب سازی سازماندهی جستجو، و مدیریت بوک مارکها در اینترنت با کمک ابر دادهها میتوانند از نشانه گذاری اجتماعی برای اشتراک نظرات فردی و همکاری با دیگر کاربران و گروهها برای سازماندهی محتوا به طور مشارکتی ارزیابی و فیلترینگ استفاده کنند به این ترتیب، محتوای کیفی برای کل جامعه فراهم میآید ،هوانگ یان، و ونگ ۲۰۱۱).