خلاصة:
هدف: شناسایی، تحلیل، و تبیین عوامل اثرگذار در کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی. روششناسی: در این پیمایش، پرسشنامهای ساختاریافته در دو بخش مشخصات جمعیتشناختی (6 متغیر) و عوامل اثرگذار در کارآفرینی (24 متغیر) طراحی شد و در اختیار همه دانشجویان دوره دکترای علم اطلاعات و دانششناسی قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و استخراج سازههای زیربنایی از فن تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتهها: پنج عامل با مقدار ویژه بالای یک احصاء شد که تحت عناوین "مهارتافزایی"، "محتوایی"، "آموزشی"، "ترویجی"، و "پشتیبانی" نامگذاری شدند. پنج عامل احصاءشده در مجموع 66/ 74% از واریانس عوامل موثر در کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی را تبیین کردند. نتیجهگیری: توجه برنامهریزان درسی و مدیران گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی به پنج عامل احصاءشده میتواند توان کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی را افزایش داده و سبب رونق کارآفرینی در رشته شود.
Purpose: To identify, analyze and explain the factors impacting entrepreneurship of knowledge and information science students in Iran. Methodology: Usingstructured questionnaire with 6 questions for demographic information and 24 questions for factors affecting entrepreneurship, all knowledge and information science students in Iran were surveyed. Data were analyzed using exploratory factor analysis. Results: Five factors with above one eigenvalues recognized that were named with titles "skills enhancement", "content", "education", "promote" and "support". These factors explained 74.66% of variances of factors influencing entrepreneurship of knowledge and information science students. Conclusion: Attention of curriculum planners and knowledge and information science department chairs to five aforementioned factors will increase knowledge and information science students' entrepreneurial and flourish entrepreneurship in the field.
ملخص الجهاز:
ردیف جدول ۱ سازه های اثرگذار در کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی محتوای مناسب دروس دانشگاهی (۹۱) متغیرها روحیه علمی و دانش پژوهی اساتید (۹۲) روشهای تدریس خلاق در دانشگاه (۹۳) برگزاری دورههای بازاریابی برای دانشجویان (۹۴) تناسب آموخته های فارغ التحصیلان با نیازهای بازار کار (۹۵) بازدیدها و گردشهای علمی برای آشنایی دانشجویان با آینده شغلی (۹۶) وجود اساتید مجرب و کارآمد در دانشگاه (۹۷) برگزاری سمینارهای تخصصی کارآفرینی (۹۸) وجود درس کارآفرینی در بین دروس رشته کتابداری (۹۹) استفاده از کارآفرینان موفق جهت تدریس مهارتهای کارآفرینی (۹۱۰) آموزشهای فوق برنامه برای کسب مهارتهای شغلی (۹۱۱) فعالیتهای عملی در زمینه دروس ارائه شده (۹۱۲) دسترسی مطلوب و کافی به کامپیوتر و اینترنت (۹۱۳) امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی مناسب (۱۱۴) ارتباط نزدیک میان دانشگاه و بنگاههای کسب و کار موفق (۹۱۵) کارورزی دانشجویان در محیطهای اجرایی (۹۱۶) برگزاری اردوهای بازدیدی از سازمانها و مراکز کارآفرینی (۹۱۷) ارتباط بین دانشجویان و دانش آموختگان جهت تبادل اطلاعات و تجربیات (۹۱۸) برگزاری کارگاههای تبدیل ایده به فعالیتهای اقتصادی (۹۱۹) ارتباط دانشجویان با کارآفرینان موفق (۹۲۰) تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی دانشگاه (۹۲۱) تجهیز کتابخانه به کتب و مجلات آموزش کارآفرینی (۹۲۲) تشکیل کانون یا مرکز کارآفرینی در دانشگاه (۹۲۳) انطباق دروس با پیشرفتهای علمی و تکنولوژیک (۹۲۴) گویه های پرسشنامه از اعتبار لازم برخوردار بود زیرا متغیرهای مورد اندازه گیری مورد توافق خبرگان موضوع مورد مطالعه بوده است.