خلاصة:
هدف: مقایسه رفتار و راهبردهای مرور کاربران با سبکهای شناختی متفاوت. روششناسی: پیمایش حاضر با رویکرد مقایسهای انجام شده است. نمونه، 90 دانشجوی کارشناسی داوطلب بود. از پرسشنامه پژوهشگرساخته برای گردآوری اطلاعات جمعیتشناختی و سنجش تجربه و از آزمون رایدینگ برای تعیین سبک شناختی آزمودنیها استفاده شد. هر آزمودنی سه وظیفه را در دو وبسایت انجام داد و همه تعاملات ثبت و ذخیره شد. یافتهها: از نظر رفتار مرور، کاربران مبتدی از دکمه برگشت بیشتر و تعداد پنجرههای کمتری استفاده میکنند. بین کاربران کلامی- تصویری در رفتار جستجو تفاوتی وجود ندارد. اما سبک شناختی و تجربه کاربران بر استفاده از دکمه برگشت تأثیر داشته است. از نظر راهبرد مرور، کاربران باتجربه ساختاریافتهتر جستجو میکنند. بین کاربران با سبک شناختی کلامی- تصویری تفاوتی در سبک مرور وجود ندارد. تعامل سبک شناختی و تجربه کاربران بر راهبرد مرور تأثیر دارد و کاربران مبتدی دارای سبک تصویری پراکندهتر و کاربران باتجربه دارای سبک تصویری ساختاریافتهتر از دیگران مرور میکنند. نتیجهگیری: توجه به رفتار و راهبردهای جستجو میتواند به ارائه ابزارهای پشتیبانی و ارتقای سطح تجربه کاربران کمک کند. بدین منظور میتوان از دورههای آموزش سواد اطلاعاتی استفاده کرد و سامانههای تعاملی و چندرسانهای ارائه نمود.
Purpose: To compare behaviour and browsing strategies of users with different cognitive styles. Methodology: Comparative approach. Self-designed questionnaire employed to gather demographic information of 90 BA students and Riding's (1991) Cognitive Style Analysis to assess the cognitive styles. Each participant took three tasks in two websites. All the interactions were recorded for analysis. Results: Regarding browsing, novice users make use of the back button more and open less windows. There were no differences between search behavior of verbal and imagery users. Using back button is influenced by cognitive style and experience of users; verbal, bimodal and imagery novice users respectively make more use of the back button. Regarding browsing strategies, experienced users apply a more structured strategy. There were no differences between verbal and imagery users in terms of browsing strategies. User’s cognitive style and experience effects on their browsing strategies such that novice imagery users browse disorderly and experienced imagery users more orderly. Conclusion: Paying attention to users’ browsing strategies and behaviour can positively affect improvement of supportive tools and enhance users' skills and experience levels. Using of information literacy training courses and multimedia and interactive systems is recommended.
ملخص الجهاز:
کنند بین کاربران با سبک شناختی کلامی تصویری تفاوتی در سبک مرور وجود ندارد تعامل سبک شناختی و تجربه کاربران بر راهبرد مرور تأثیر دارد و کاربران مبتدی دارای سبک تصویری پراکنده تر و کاربران با تجربه دارای سبک تصویری ساختار یافته تر از دیگران مرور میکنند نتیجه گیری توجه به رفتار و راهبردهای جستجو میتواند به ارائه ابزارهای پشتیبانی و ارتقای سطح تجربه کاربران کمک کند بدین منظور میتوان از دوره های آموزش سواد اطلاعاتی استفاده کرد و سامانههای تعاملی و چند رسانه ای ارائه نمود کلیدواژه ها جستجوی ،مروری رفتار کاربران سبکهای شناختی تجربه ،جستجو سبک کلامی تصویری مقایسه رفتار و راهبردهای مرور کاربران دارای سبکهای شناختی کلامی - دوسویه - تصویری در تعامل با وب نعیمه بحرینی مهدیه میرزابیگی مقدمه هاجر ستوده تاریخ دریافت: ۹۵/۱۲/۲۱ تاریخ پذیرش: ۹۶/۰۲/۰۲ دانشگاه شیراز کلیدواژه ای و جستجوی مروری استفاده م امروزه کاربران وب برای جستجو و بازیابی اطلاعات از دو راهبرد جستجوی .
Teevan, Alvarado, Ackerman, & Karger 6.
آیا بین کاربران دارای سبک شناختی و تجربه متفاوت از نظر راهبردهای جستجوی مروری تفاوت وجود دارد؟ مقایسه رفتار و راهبردهای مرور کاربران دارای سبکهای شناختی روش شناسی در این پیمایش کاربردی که با رویکرد مقایسه ای انجام شده است دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز جامعه پژوهش لحافظ شدند با توجه به زمان بر بودن فرایند جلسات گردآوری اطلاعات و محدود بودن وقت آزمودنیها، تمایل آنان به همکاری اهمیت زیادی داشت علاوه بر این لازم بود افرادی با سبک شناختی کلامی، دوسویه یا تصویری به عنوان آزمودنی انتخاب شوند در نتیجه، برای شناسایی و انتخاب آزمودنیهای واجد شرایط روشهای معمول نمونه گیری تصادفی میسر نبود، به همین دلیل از روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع هدفمند استفاده شد.
The impact of users' cognitive style on their Navigational behaviors in Web searching.