خلاصة:
هدف: شناسایی عناصر مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان با در نظر گرفتن ویژگیهای کودکان و طراحی یک فهرست پیوسته نمونه برپایه این عناصر و بررسی چگونگی رفتار کودکان در استفاده از این فهرست. روششناسی: با رویکرد ترکیبی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه، روش بلند فکر کردن، و فایلهای جستجو و ثبت رخداد دادههای پژوهش گردآوری شد و برپایه تعامل آزمودنیها با یک فهرست رایانهای نمونه (آزمایشی) که توسط پژوهشگر طراحی شده بود انجام گرفت. یافتهها: ویژگیهایی مانند بهرهگیری درست از نمادهای تصویری، رنگ و تقسیمبندی صفحهها (چیدمان عناصر) به استفاده از فهرست توسط کودکان کمک میکند. همچنین کودکان بیشتر از شیوه جستجوی مروری موضوعی برای جستجوی کتابها در فهرست رایانهای استفاده میکنند. همچنین این پژوهش سیاههای از ویژگیها و عناصر مناسب برای طراحی فهرستهای پیوسته کودکان ارائه میدهد. نتیجهگیری: رفتار اطلاعیابی کودکان در استفاده از فهرست بهمیزان قابل ملاحظه از نوع واکنشی است که در طراحی فهرستهای کودکان باید در نظر گرفته شود.
Purpose: To identify important elements in designing children’s online catalog regarding their characteristics and to design and develop an online catalog prototype based on identified elements and study children’s behavior while working with it. Methodology: Mixed methodology using interview, think aloud, search files and log files to gather data from children while interacting with the self-designed prototype. Results: Features such as proper use of icons, color and page segmentation (sort of elements) help in better usage of the catalog. Also, children often use subject browsing to find books in online catalog. This study offers a list of features and elements for designing children online catalog. Conclusion: Children show reactive behavior when using the catalog and this should be considered in designing.