خلاصة:
هدف: بررسی نقش و جایگاه مفهوم مستندسازی در مدلهای عمومی مدیریت دانش. روششناسی: با روش مرور نظاممند کیفی مدلها، برای تحلیل، شش مدل شناختهشده مدلهای عمومی مدیریت دانش انتخاب شدند. یافتهها: در تمامی مدلهای عمومی مدیریت دانش، به مفهوم مستندسازی توجه شده است؛ سه مدل "هیکس"، "بکمن"، و "بکوویتز و ویلیامز" بهطور مستقیم و سه مدل "مکالروی"، "هفتسی"، و "نوناکا و تاکچی" بهطور غیرمستقیم به این مفهوم اشاره کردهاند. مدل "نوناکا و تاکچی" تنها مدلی است که توجه به عنصر مستندسازی در آن، دو مرحله را دربرمیگیرد. نتیجهگیری: محل استقرار عنصر مستندسازی در مدلهای عمومی مدیریت دانش را میتوان بازتاب نوع نگاه طراحان مدل به بحث متناسببودن جایگاه یک جزء (مستندسازی) در یک کل واحد (مدل مدیریت دانش) قلمداد کرد.
Purpose: Investigating the role and place of “documentation” in public knowledge management models. Methodology: By using qualitative systematic review, six public knowledge management models were chosen for analysis. Findings: The findings showed that the term “documentation” has been emphasized in all of these six models by theorists; in “Hicks”, “Beckman” and “Bukowitz & Williams” models it has been emphasized directly but in the others (McElroy, 7C, and Nonaka & Takuechi) indirectly. The “Nonaka & Takeuchi” model is the model that focused on “documentation” in two steps. Conclusion: Seating element documentation in public KM models can reflect the view of KM model planners to discuss the appropriateness of the position of a component model (documentation) in a whole unit (knowledge management model) was considered.