خلاصة:
هدف: آسیبشناسی چالشهای بخش مستندسازی کتابخانه ملی ایران و ارائه راهکارهای مطلوب. روششناسی: پژوهش حاضربا روش کیفی و رویکرد نظریهپردازی بنیادی با استفاده از مصاحبه با متخصصان و کارشناسان حوزه مستندسازی کتابخانه ملی ایران انجام شده است. یافتهها: پس از تحلیل و کدگذاری پاسخهای دریافتی، آسیبها و مشکلات در شش مقوله نیروی انسانی، فرایند مستندسازی، مدیریت، استانداردها، و ارتباط بخش مستندسازی با سایر گروهها و سازمانها، و آموزش شناسایی شد. نتیجهگیری: مدیریت بهویژه مدیریت نیروی انسانی بهعنوان مقوله مرکزی شناخته شد. کمبود نیروی انسانی بهعنوان عامل تعیینکننده مهمی در ایجاد مسائل و مشکلات موجود در این گروه مؤثر بود.
Purpose: Pathology of Issues and Problems in the Documentation Section of the National Library and Archives of Iran and its solutions Methodology: This research is carried out with qualitative method, Grounded Theory approach, using deep interviews with experts and experts in the field of documentation of the National Library of Iran. Findings: After the investigation, the damages and problems were identified in 6 categories of human resources, documentation process, management, standards and the relationship between the documentation sector and other groups and organizations. Conclusion: Manpower is an effective determinant of the issues and problems that exist in this group. In addition, management, especially manpower management, was recognized as a major issue.
ملخص الجهاز:
۱ کدگذاری باز و کدگذاری محوری کدگذاری محوری استانداردها کدگذاری باز مفاهیم استخراج شده شرایط زمینه ای کمبود منابع مرجع پراکندگی منابع مرجع تطابق نداشتن با استانداردهای نوین کدگذاری محوری نیروی انسانی کدگذاری باز مفاهیم استخراج شده شرایط على کمبود نیروی انسانی کمبود نیروی متخصص فرسودگی نیروی انسانی انگیزه کم نیروی انسانی نیروی انسانی غیر متخصص مداخله گرها کدگذاری محوری هماهنگیها کدگذاری :باز مفاهیم استخراج شده ارائه ندادن اطلاعات دقیق توسط ناشران هماهنگی نکردن با سایر ادارات و ارگانها هماهنگی نکردن با ناشران کدگذاری محوری مدیریت کدگذاری باز مفاهیم استخراج شده مقوله مرکزی اولویت بندی فعالیتها آرامش در فضای کار شرایط حاکم بر فضای کار اعتماد میان مدیریت و کارکنان گردش نیروی انسانی راهبردها کدگذاری محوری آموزش کدگذاری باز مفاهیم استخراج شده نیاز به دوره های آموزشی تدوین دستور عمل توجه به روشهای علمی پیامدها کدگذاری محوری بهبود فرایندها کدگذاری :باز مفاهیم استخراج شده بهره وری زمان رفع مشکلات جستجو و بازیابی پرهیز از تصمیم گیریهای غیر تخصصی مدیریت حجم زیاد ورودی حذف نظام سنتی و برگهای توجه به سرعت جلوگیری از ایجاد رکوردهای تکراری تعریف فرایند کار ایجاد یکدستی در تصمیمات پردازش دسته ای رفع کاستیهای فهرست نویسی یکپارچگی بانکهای اطلاعاتی توجه به کمیت توجه به کیفیت مستندسازی در کتابخانه ملی ایران تحلیل کیفی فرایند با رویکرد نظریه پردازی بنیادی مطابق جدول ۱ در این پژوهش براساس تحلیل و کدگذاری پاسخهای دریافتی مدیریت فرایند مستندسازی به عنوان مقوله مرکزی شناسایی شد که شامل مفاهیم اولویت بندی ،فعالیتها، آرامش در فضای کار شرایط حاکم بر فضای کار، اعتماد میان مدیریت و کارکنان و گردش نیروی انسانی است شرایط زمینه ای در رویکرد نظریه بنیادی شرایطی است که مقوله مرکزی در بافتار آن عمل .