خلاصة:
هدف: تعیین رابطه میان سواد اطلاعاتی و توانایی کاربران کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در تشخیص اخبار جعلی براساس مؤلفههای ایفلا با استفاده از مدل معادلات ساختاری. روششناسی: روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. 22787 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه، جامعه آماری پژوهش حاضر هستند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 377 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته توانایی تشخیص اخبار جعلی که براساس هشت مؤلفه اطلاعنگاشت ایفلا طراحی شده بود و نیز پرسشنامه استاندارد سنجش سواد اطلاعاتی قاسمی (1385) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل و آزمون ضریب همبستگی پیرسون در اسپیاساس بهره گرفته شد. یافتهها: سطح سواد اطلاعاتی و نیز توانایی تشخیص اخبار جعلی (بهجز مؤلفه پرسش از کتابدار) در میان کاربران، اندکی بالاتر از حد متوسط است. میان سواد اطلاعاتی و توانایی تشخیص اخبار جعلی بهطور کلی و نیز سواد اطلاعاتی با تکتک مؤلفههای توانایی تشخیص اخبار جعلی رابطه وجود دارد. همچنین از میان متغیرهای جمعیتشناختی، فقط سطح تحصیلات و رشته تحصیلی با متغیر سواد اطلاعاتی و سطح تحصیلات و سن با متغیر توانایی تشخیص اخبار جعلی ارتباط دارند. نتیجهگیری: با توجه به رابطه مثبت میان سواد اطلاعاتی و توانایی تشخیص اخبار جعلی، کتابخانههای عمومی باید آموزش فنونی نظیر سواد اطلاعاتی را به کاربران برای تشخیص اخبار جعلی مدنظر قرار دهند.
Purpose: Determining the relationship between information literacy and the ability of users of public libraries in Kermanshah to spot fake news based on IFLA infographic components using the structural equation model. Methodology: The research method is descriptive-correlation. The statistical population of this study was 22787 members of public libraries in Kermanshah. 377 subjects were selected using cluster sampling. To collect data, a researcher-made questionnaire designed to spot fake news based on eight components of IFLA infographic and the Qassemi information literacy standard questionnaire (2006) was used. Structural equation modeling in Lisrel software and Pearson correlation coefficient test in SPSS software were used to analyze the data. Findings: The level of information literacy and the ability to spot fake news (except Ask the experts) among users is slightly higher than the average. The findings indicate that there is a relationship between information literacy and the ability to spot fake news as a whole, as well as information literacy with the components of the ability to detect fake news. Conclusion: Regarding the positive relationship between information literacy and the ability to detect fake news, public libraries should provide skills such as information literacy to users in detecting fake news.
ملخص الجهاز:
بنابراین، هدف این پژوهش تعیین رابطه میان سواد اطلاعاتی با توانایی تشخیص اخبار جعلی براساس مؤلفه های ایفلا در میان کاربران کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه است.
Gupta, Lamba, Kumaraguru, & Joshi 4.
Gupta, Lamba, Kumaraguru, & Joshi 4.
برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگر ساخته سنجش توانایی تشخیص اخبار جعلی با ۳۵ پرسش استفاده شد که به ترتیب شامل مؤلفه های بررسی منبع خواندن متن خبر تشخیص ،نویسنده بررسی منابع ،پشتیبان بررسی تاریخ و زمان خبر، بررسی طنز یا جدی بودن ،خبر رجوع به باور و تعصبات شخصی، و پرسش از متخصصان کتابداران بود همچنین برای سنجش سواد اطلاعاتی از پرسشنامه استاندارد قاسمی (۱۳۸۵) استفاده شد.
۸/۴۸ ۰/۴۹ RMSEA=064/0; X2/df = 557/2; NFI= 90/0 ; CFI= 89/0; GFI= 92/0 ; AGFI= 93/0; جدول ۲ نتایج تحلیل عاملی تأییدی سازههای متغیر سواد اطلاعاتی عامل گویه ها بار عاملی معناداری آلفای کرونباخ سؤال ۱ سؤال ۲ سوم سریال کره اطلاعاتی نیاز تشخیص سؤال ۳ سؤال ۴ سؤال ۵ سؤال ۶ سؤال ۷ سؤال ۸ ۷۴ کره اطلاعات به مؤثر دسترسی ضروری سؤال ۹ سؤال ۱۰ سؤال ۱۱ سؤال ۱۲ سؤال ۱۳ سؤال ۱۴ ارزیابی و بررسی معیارهای سؤال ۱۵ اطلاعاتی منابع سؤال ۱۶ سؤال ۱۷ سؤال ۱۸ سؤال ۱۹ سؤال ۲۰ اطلاعاتی منابع از بهینه استفاده سؤال ۲۱ سؤال ۲۲ سؤال ۲۳ سؤال ۲۴ سؤال ۲۵ سؤال ۲۶ ۷۳ کره سؤال ۲۷ و اخلاقی قانونی مبانی رعایت اطلاعات از استفاده اجتماعی سؤال ۲۸ بر با ۲۵ کره سؤال ۲۹ سؤال ۳۰ ۱۳/۰۳ •190 ۱۵/۱۶ ۱۳۲۴۴ •19V ۰/۷۹۵ ۰/۶۱۱ ۱۲/۳۸ ۰/۶۳ ۱۱/۸۷ .
۰/۷۰۸ ۰/۵۱۰ ۱۰/۷۱ ۴/۹۸ ۰/۲۸ ۹/۵۲ ۰/۵۱ RMSEA=072/0; X2/df = 996/2; NFI= 93/0; CFI= 94/0; GFI= 91/0; AGFI= 95/0 ; RMR= 015/0 رابطه میان سواد اطلاعاتی و توانایی کاربران کتابخانه ها در تشخیص اخبار جعلی براساس مؤلفههای .
org/2017/01/feature-public-libraries-in-the-age-of- fake-news/ Anyaoku, E.