خلاصة:
هدف: با افزایش سرعت تغییرات و ظهور ایدههای نو در عصر پستمدرن، نحوه تفکر مدیران دستخوش تحول و دگرگونی شده و لزوم آشنایی با مباحث جدید مدیریت مطرح شده است. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کاربرد مؤلفه های مدیریت پستمدرن در موزههای شهر تهران انجام شده است.روش: پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش 324 نفر از مدیران و کارکنان موزههای شهر تهران بودند. برای بهدستآوردن حجم نمونه از فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد استفاده شد که تعداد حجم نمونه برابر با 205 نفر (47 نفر مدیر و 158 نفر کارکنان) محاسبه شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که شامل 33 سؤال و در شش مؤلفه مدیریت پستمدرن «ترغیب (5 سؤال)، خودکنترلی (5 سؤال)، رهبری خدمتگزار (7 سؤال)، سازماندهی فعال (5 سؤال)، نوآوری (6 سؤال)، همآفرینی (5 سؤال)» در دو وضعیت موجود و مطلوب طراحی شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی و استنباطی (آزمون خی) از نرمافزار SPSS نسخه ۱۹ استفاده شد.نتیجهگیری: بنا به اهمیت و نقش موزهها در عصر پستمدرن، مدیران و کارکنان موزهها باید قادر به مشاهدة افقی فراتر از مسائل موقتی سازمان مادر باشند. لازم است که مدیران و متولیان موزهها به مواردی از قبیل ارتباط بین مدیران و کارکنان، تفویض اختیار به کارکنان و ایجاد فرهنگ کارتیمی بهمنظور افزایش خلاقیت و نوآوری، تغییر در چشماندازها و راهبردهای سازمان متناسب با تغییرات محیطی و برگزاری دورههای آموزشی بیشازپیش توجه داشته باشند.
Purpose: With the acceleration of change and the emergence of new ideas in the postmodern era, the way of thinking of managers has undergone changes and the need to get acquainted with new management topics has been raised. Therefore, the present study was conducted to investigate the application of modern postal management components in museums in Tehran.Method: The present study was a descriptive survey. The study population was 324 managers and staff of museums in Tehran. To obtain the sample size, Cochran's formula was used at an error level of 5%, which was calculated as 205 people (47 managers and 158 employees). A researcher-made questionnaire was used to collect data, which includes 33 questions in six components of postmodern management: persuasion (5 questions), self-control (5 questions), servant leadership (7 questions), active organization (5 questions), innovation (6 questions), etc. "Creation (5 questions)" was designed in two existing and desirable situations. Descriptive and inferential tests (chi-square test) by SPSS software version 19 were used to analyze the data.Finding: Due to the fact that the level of significance (sig = 0.00) among the staff of museums in Tehran is less than 0.05, the rate of application of each of the components of postmodern management (persuasion, self-control, service leadership, organization) active giving, innovation, and co-creation were below average in the current situation and above average in the desired situation. In the current situation, the most and the least possibility were related to "innovation" and "co-creation", respectively. In the optimal situation, the most and the least possibility were related to "co-creation" and "self-control", respectively. Also, in terms of demographic variables, there was a significant difference in the gender variable of "incentive" and "active organization" components. There was a significant difference in the type of work variable in all postmodern components except the "persuasion" component. There was a significant difference in the field of study in all components. Conclusion: Given the importance and role of museums in the postmodern era, museum managers and staff should be able to see horizontally beyond the temporary issues of the parent organization. Delegating authority to employees and creating a team culture in order to increase creativity and innovation, change the perspectives and strategies of the organization in accordance with environmental changes and hold training courses to pay more attention.
ملخص الجهاز:
برای گردآوری داده ها از پرسش نامۀ محقق ساخته استفاده شد که شامل ٣٣ سؤال و در شش مؤلفه مدیریت پست مدرن «ترغیب (٥ سؤال )، خودکنترلی (٥ سؤال )، رهبری خدمتگزار (٧ سؤال )، سازمان دهی فعال (٥ سؤال )، نوآوری (٦ سؤال )، هم آفرینی (٥ سؤال )» در دو وضعیت موجود و مطلوب طراحی شد.
یافته ها: با توجه به اینکه سطح معناداری به دست آمده (٠٠٠=sig) در بین کارکنان موزه های شهر تهران ، از ٠/٠٥ کوچک تر است ؛ بنابراین میزان کاربرد هریک از مؤلفه های مدیریت پست مدرن (ترغیب ، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازمان دهی فعال ، نوآوری، و هم آفرینی) در وضعیت موجود در حد پایین تر از متوسط و در وضعیت مطلوب در حد بالاتر از متوسط بود.
نتایج پژوهش بیانگر این بود که از دیدگاه اعضای (١٣٩٥) در پژوهش خود به بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار هیئت علمی، مدیریت دانشگاه ها براساس مؤلفه های مدیریت در اشتیاق شغلی کارکنان فرماندهی انتظامی استان سمنان فرانوگرا در وضعیت موجود کمتر از حد متوسط است .
براساس نتایج پژوهش ، ٣٢ کاربرد مؤلفه های مدیریت پست مدرن در موزه های شهر پرسش نامه را مدیران تکمیل کردند که از این تعداد، ١٧ نفر تهران از دیدگاه کارکنان چگونه است ؟ با توجه به اینکه زن (٥٣ درصد) و ١٥ نفر مرد (٤٧ درصد) بودند.
همچنین نتایج نشان داد که پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان کاربرد مؤلفه های ١٩ درصد از مدیران و ١٤ درصد از کارکنان موزه ، مدیریت پست مدرن در موزه های شهر تهران انجام شد.