خلاصة:
هدف: ارزیابی عوامل فرهنگی در کتابخانه ملی ایران بهمنزله فرصتی برای افزایش رضایت شغلی کارکنان این مرکز. روششناسی: در این پیمایشی، گردآوری اطلاعات از طریق دو پرسشنامه عوامل فرهنگی (برگرفته از رابینز) و رضایت شغلی (برگرفته از اسمیت، کندال، و هالین) انجام شد. جامعه آماری 290 نفر بود که در نهایت 250 پرسشنامه تحلیل شد. یافتهها: مؤلفههای خلاقیت، هویت، یکپارچگی، تعارض، و کنترل در بین کارکنان در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. علاوه بر آن، کارکنان کتابخانه ملی بیش از حد متوسط (5/3 در مقیاس 5) از کار کردن در کتابخانه ملی رضایت دارند. نتیجهگیری: با عنایت به اینکه آزمون انجامشده برای همه متغیرهای فرهنگی معنادار بوده میتوان گفت که عوامل فرهنگی بهمنزله فرصتی برای رضایت شغلی کارکنان بیش از حد متوسط تأثیرگذار خواهد بود.
Purpose: To assess cultural factors in National Library and Archives of Iran (NLAI) as an opportunity to increase job satisfaction of the staff. Methodology: It is a survey and data was collected through two cultural elements questionnaires (Robbins) and job satisfaction questionnaire (Smith, Kendall, and Hulin). The population consisted of 290 staff, 250 of which filled the questionnaire. Results: Creativity, identity, integration, contradiction and control factors among staff were relatively desirable. Moreover, staff job satisfaction was above the average (3.5/5). Conclusion: Test results for all cultural factors were significant, so cultural factors can be effective as an opportunity to increase job satisfaction more than an average level.
ملخص الجهاز:
توجه به عوامل فرهنگی فرصتی برای رضایت شغلی در این زمینه پژوهشهایی که طی ۱۰ سال گذشته به طور مستقیم به رضایت شغلی کتابداران پرداخته باشند میتوان به گیل قاسمی ، ۱۳۷۶؛ محمدزاده، ۱۳۷۸؛ باقری، ۱۳۷۹؛ کهن، ۱۳۸۰؛ جعفر زاده و فتاحی ۱۳۸۳ تهوری ،۱۳۸۴؛ فتاحی، ۱۳۹۳؛ گودرزی، سیدین و حریری زاده، ١٣٩٤؛ و در داخل کشور اشاره داشت که از میان آنها کهن؛ تهوری گودرزی ،سیدین و حریری زاده و فتاحی به طور اخص وضعیت رضایت شغلی کتابداران را در کتابخانه ملی مورد مداقه قرار داده اند همچنین اهم پژوهشهای انجام شده در سایر حوزه ها از جمله منصوریان و لهستانی زاده ۱۳۷۸؛ محمدی نژاد گنجی، ۱۳۸۳؛ پرتویی ۱۳۸۵؛ و ،شکری ساریخانی و حسومی ۱۳۹۱ نیز به عوامل تأثیر گذار بر رضایت شغلی کارکنان توجه داشته و به بیان رابطه این همبستگیها پرداخته اند.
جدول ٦ آزمون t تک نمونه ای برای ارزیابی عوامل فرهنگی در کتابخانه ملی امکانات فردی اجتماعی برای بروز خلاقیت هویت یکپارچگی تعارض چشم انداز کنترل تعداد میانگین انحراف میانگین استاندارد مقایسه شده مقدار درجه آزادی سطح معناداری نتیجه ۱/۷۱۶ ۱۲/۷۶ ۳۴/۶۳۶ ۰/۰۰۰ ۱۴/۷۱۷ ۳/۳۷۸ ۲۱/۱۴ ۱۷/۷۱۵ ۲/۳۴۹ ۱۴/۶۳ ۴۲/۵۴۸ ۲/۳۸۷ ۲۴/۴۲ ۱۰/۳۵۳ ۲/۴۲۵ 19/09 در حد بالا و آزمون معنادار بیش از حد متوسط و آزمون معنادار بیش از حد متوسط و آزمون معنادار بیش از حد متوسط و آزمون معنادار در حد متوسط و آزمون معنادار ارزیابی رضایت شغلی جدول ۷ شاخصهای توصیفی مؤلفه پرداختهای مالی عناوین مناسب بودن میزان دستمزد با خرید کالاهای ضروری تعداد میانگین انحراف استاندارد واریانس ۰/۶۷۵ ۰/۸۲۲ ۳/۸۹ مناسب بودن پرداختهای مالی نسبت به سایر همکاران بالا بودن مزایای پرداختی به کارکنان متناسب و منصفانه بودن حقوق و دستمزد کارکنان کفایت پرداختهای کارکنان مالی برای زندگی احساس امنیت شغلی ۰/۵۴۰ ۰/۷۳۵ ۳/۸۸ ۰/۶۸۹ ۰/۸۳۰ ۳/۸۵ ۰/۸۰۷ ۰/۸۹۸ ۳/۸۲ ۰/۵۸۸ ۰/۷۶۷ ۰۲۴۵۲ ۰/۶۷۲ ۳/۵۰ ا کر سیل مطابق یافته های مؤلفه پرداختهای مالی در جدول ، کارکنان اظهار داشته اند که توان خرید کالاهای ضروری با دستمزدی که دریافت میکنند به اندازه ۳/۹ از ۵ مطابقت دارد؛ همچنین ارزیابی آنان از امنیت شغلی در پایین ترین سطح با میانگین ۳/۵ مشخص شده است.