خلاصة:
The commentary of Muḥammad b. Masʿūd al-ʿAyyāshī al-Samarqandī is one of the oldest books of narrative Tafsir. Since Tafsir Ayyashi is one of the first books of narrative Shia interpretations, it has the highest narrative validity. There are two challenging issues: first, eliminating the documents of the book hadiths; then, absence of the second part of this interpretation and only the first part is available, which continues to the end of the Surah Al-Kahf. The narrative Al-Khabar al-Wāḥid with the valid document has authority. The Tafsir Ayyashi's hadiths are Mursal regarding the eliminations of its documents, or at least their authenticity has not been proven, and for this reason, they have no authority. With description, analysis, and critique method, the present study aimed to find solutions for dissolving two challenging problems about Tafsir Ayyashi authenticity, including author authentication, reliance on retrieving documents in recent sources, scholars' trust in the book, thematology, and comparison with the Qur'an.
ازجمله کهن ترین کتاب های تفسیر اثری، تفسیر محمد بن
مسعود عیاشی سمرقندی است. ازانجاکه تفسیر عیاشی
جزء نخستین کتاب های تفسیر ماثور شیعه است که از
قدیم به جا مانده قطعا از بالاترین اعتبار روایی برخوردار
بوده ولی دو موضوع چالش برانگیز در این میان بر سر راه
قرار دارد: یکی حذف اسناد روایات کتاب و دوم فقدان
جزء دوم این تفسیر. خبر واحد تفسیری اگر سندی معتبر
داشته باشد، حجیت دارد ولی روایات تفسیر عیاشی به
دلیل حذف اسناد ان در حکم روایات مرسل هستند و یا
دست کم صحت سندی انها به اثبات نرسیده و ازاین جهت
فاقد حجیت میباشند. این مقاله با روش توصیف، تحلیل
و نقد در پی واکاوی راه هایی است تا این دو اشکال
چالش برانگیز را درخصوص اعتبار تفسیر عیاشی دفع
نماید ازجمله توثیق مولف، تکیه بر بازیابی اسناد در منابع
متاخر، اعتماد اصحاب به کتاب، مضمون شناسی و
سنجش با قران.