خلاصة:
هر چند هیئتهای مذهبی در جامعه سنتی ایران دارای کارکردهای دینی و اجتماعی مشخص و تثبیتشدهای بودند، اما با تحولات گسترده در جامعه ایران و مدرن شدن روزافزون آن، نسبت این هیئتها با ویژگیهای جامعه جدید "مسالهدار" شده است. بدان معنا که هر چند از یکسو، همه هیئتهای مذهبی به عنوان "نهادهای واسطی" که فرصت تعامل و تشریک مساعی مردم را فراهم میکنند، نقش موثری در تقویت ویژگیهای جامعه مدنی دارند، اما از سوی دیگر، به جهت ترویج ویژگیهای متناسب با جامعه مدنی، همة هیئتهای مذهبی به یک شیوه عمل نمیکنند. در این تحقیق سه "گونه آرمانی" هیئت مذهبی یعنی گونة هویتاندیش، گونة بازاندیش و گونة مکتباندیش از هم تفکیک و نسبت آنها با برخی مولفههای جامعه مدنی بررسی شد. گونه بازاندیش با اهتمام ورزیدن به "تربیت مدنی" افراد جامعه و انتشار پیامهای مدنی، در راستای تقویت جامعه مدنی حرکت میکند. گونه هویتاندیش با محوریت بخشیدن به تقویت "هویت شیعی"، بیشتر به سوی آفرینش "جامعهای سنتگرا" حرکت میکند و گونه مکتباندیش با محوریت دادن به تقویت "تشکیلات جهادی"، در پی آرمان "جامعه ولایی" است.
Although Mourning Communities in traditional Iranian society had specific and well-established religious and social functions, but with the extensive changes in Iranian society and its increasing modernization, the relationship of these Communities with the characteristics of the new society has been "Problematic". This means that although on the one hand, all Mourning Communities, as "intermediary institutions" that provide an opportunity for people to interact and collaborate, play an effective role in strengthening the characteristics of civil society, but on the other hand, not all of them act in the same way. In this study, the three "ideal types" of the Mourning Communities, Reflexivity, Identity-oriented and Movement-oriented, were separated and their relationship with some components of civil society was examined. The Type of Reflexivity moves towards strengthening civil society by striving for "civic education" of members of society and spreading civic messages. By focusing on strengthening the "Shiite identity", the Identity-oriented type moves more towards the creation of "traditionalist societies", and Movement-oriented type, focusing on strengthening the "jihadi organization", pursues the ideal of "wilaii society".
ملخص الجهاز:
Indicators and Sub-Indicators Measured in the Experimrntal Part of the Article Table1- شاخص هاي اصلي زيرشاخص ها مصداق ها برابري حقوق زن و نگاه فعالان هيئت ها به زنان مرد نگاه فعالان هيئت ها به مشارکت زنان در فعاليت هاي اجتماعي نحوه تعامل فعالان هيئت ها با زرتشتيان برابري برابري حقوق نگاه فعالان هيئت ها به حضور اقليت زرتشتي در نهادهاي دولتي و اقليت هاي ديني عمومي رابطه هيئت ها با نهادهاي حاکميتي ازجمله سازمان تبليغات استقلال سازماني اسلامي استقلال از دولت استقلال اقتصادي ميزان جذب حمايت هاي مالي از سوي نهادهاي حاکميتي استقلال گفتماني هم راستايي با گفتمان حاکميت ( مأخذ: يافته هاي پژوهشگران ) تکنيک گردآوري داده ها در اين تحقيق مصاحبۀ نيمه ساخت يافته همراه با مشاهدة نسبتاً گسترده وضعيت هاي اجتماعي واقعي است .
Three Type of Mourning Communities and Their Relationship with Some Characteristics of Civil Society گونه هويت انديش گونه بازانديش گونه مکتب انديش رابطه با حاکميت مستقل و مؤيد مستقل و منتقد نيمه مستقل و مشاور هويت خواهي جنسيتي برابرخواهي جنسيتي تفکيک جنسيتي برابري حقوق زنان و مردان برابري حقوق اقليت ها نگاه مسالمت جويانه نگاه کثرت گرايانه نگاه مصلحت گرايانه افق جامعه موردنظر جامعه سنت گرا جامعه مدني جامعه ولايي درمجموع و بر اساس آنچه در بالا گفته شد، ميتوان گفت گونه هاي مختلف هيئت هاي مذهبي در ايران نسبت هاي متفاوتي با ويژگيهاي جامعه مدني دارند.
Civil Society and Today's Iran, Tehran: Nghsh- o-Negar Alagappa, M.
Sociological Study and Analysis of Relation between Traditional Civil Society and Constitutional Revolution in Iran.