خلاصة:
نسبت به کجروی و مفاسد اجتماعی تبیینهای مختلف جامعهشناختی، رواشناختی و زیستشناختی صورت گرفته است. در قلمرو تبیبینهای جامعهشناختی نیز پژوهشگران اجتماعی تلاش کردند با برجستهسازی برخی وجوه اجتماعی اثر گذار در این مسئله به مفهومسازی و تبیبین آن بپردازند. این پژوهش مسئله محوری خود را فرهنگ حسی قرار داده است و تلاش میکند تا تأثیرات این فرهنگ را در شکلگیری آسیبها و کجروی و مفاسد اجتماعی[1] تحلیل نماید؛ بنابراین این مقاله که به روش تحلیلی منطقی سازمان میگیرد تلاش میکند به این پرسش بنیادین پاسخ دهد که فرهنگ حسگرایی چه مسیری را برای شکلگیری مفاسد اجتماعی طی میکند. مسیرهای مهم مرتبط با فرهنگ حسگرایی که به تولید و ترویج انحرافات و آسیبهای اجتماعی میانجامد عبارتاند از؛ فهم و تبیین مسئله اجتماعی، رهایی انسان، احساس محرومیت نسبی و نمایشی شدن جهان. [1]. تفکیک بین دو مفهوم کجروی و مفاسد اجتماعی بهخاطر تفاوت بار معنایی آن دو است که در بخش مفاهیم بررسی میشود.
Various sociological, psychological and biological explanations have been given for social perversion and corruption. In the field of sociological explanations, social researchers also tried to conceptualize and explain it by highlighting some social aspects that are effective in this issue. This research has made sensory culture its central issue and tries to analyze the effects of this culture in the formation of injuries and social deviations and corruptions. Thus, this article, which is organized in a logical analytical way, tries to answer the fundamental question of what path the culture of sensuality takes in the formation of social corruption. Important pathways associated with the culture of sensitization that lead to the production and promotion of social perversions and injuries are: Understanding and explaining the social issue, human liberation, the feeling of relative deprivation, and the dramatization of the world