خلاصة:
اهداف: موضوع هویت نماهای شهری یکی از مهمترین مسائل شهرسازی در ایران است که نظیر آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر دیده میشود. علیرغم تبیین مسئله بحران هویت در نماهای شهری تهران در محافل نظری و مدیریتی، همچنان در عمل فاصله زیادی با نماهای مطلوب وجود دارد. در این راستا هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهمترین گروههای موثر در فرایند شکلگیری هویت نماهای مسکونی در شهر تهران است.
روش ها: مقاله حاضر مبتنی بر مصاحبه با برخی صاحب نظران، بحثهای گروهی و مطالعات کتابخانهای است. از طریق مباحثه با برخی متخصصین در حوزه معماری و شهرسازی در دانشگاههای مختلف تهران و نهادهای مدیریتی، عوامل و کنشگران اثرگذار بر هویت جدارههای شهری تهران شناسایی شد و نحوه اثرگذاری آنها تحلیل گردید.
یافته ها: براساس یافتههای پژوهش، چهار گروه شهروندان، سرمایهگذاران، طراحان و مدیریت شهری به عنوان ذینفوذان اصلی در فرایند شکلگیری هویت نما شناسایی شدند و سهم هریک از آنها در ایجاد چالشهای هویتی در نماهای شهری تهران تشریح گردید.
نتیجه گیری: به منظور بهبود فرایند تولید نماهای با هویت میتوان برنامه و سیاستهایی را متناسب با هر یک از چهار گروه ذکر شده تدوین نمود. افزایش آگاهی عمومی و فرهنگسازی اولین گام مهم در زمینه حل این چالش است. از دیگر چالشهای مهم عدم تناسب دستمزد و کار حرفهای به علت عدم تناسب بین عرضه و تقاضا در عرصه طراحی است. در حوزه مدیریت شهری نیز بیتوجهی به مباحث طراحی شهری مانند ترکیب توده و فضا از جمله مسائلی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.
Aims: The subject of urban façade’s identity is one of the most important problems of urban planning and design in the context of Iranian cities which is not the case in developing coutries. Despite discussion on urban façades identity crisis in academic circle and urban management, still there is a huge gap between current urban façades and the proper situation in practice. In this regard the aim of this research is to anwer why this gap exists and also to identify the key identity challenghes in the process of creating these urban façades in Tehran.
Materials: This Paper stands on the author’s experience, library study and interview with some relevant expers. Through discussion with some experts in the field of architecture and urban design in some universities in Tehran and also from urban management authorities, effective groups on the identity of Tehran urban facades and how they impact have been recognized and analysed.
Findings: Based on the research outcome there are four main effective groups on the formation of urban façades identity: citizens, investors, designers and urban managers. The contribution of each group in this identity challenge have been clarifies.
Conclusion: In order to improve this process, the first priority is raising awareness for all including citizens and investors. Moreover, inconsistency between professional practices and its payment needs to be solved. Finally, urban design matters such as combination of mass and space should be reproduced in urban management system.