خلاصة:
شایعهها در موقعیتهای بحرانی منتشر شده و جامعه را بیش از بیش با مشکل روبرو میسازند. همهگیری کووید-19 نیز به عنوان یک بحران منجر به شکلگیری شایعههای مختلف شد. لذا هدف مقاله حاضر تحلیل محتوای شایعههایی است که در همهگیری کووید-19 در جامعه منتشر شد. شایعههای منتشر شده در دو خبرگزای ایسنا و ایرنا از ابتدای همهگیری بیماری تا اعلام رسمی تولید و تزریق واکسن آن با استفاده از نرمافزار MaxQda تحلیل محتوا شدند. شایعهها در 9 مقوله اصلی و 18 زیرمقوله شناسایی شدند. 9 گروه اصلی شایعات عبارت بودند از: شایعات مرتبط با ویروس، پیشگیری از بیماری، درمان و مهار بیماری، مرگ و میر و فوتشدگان، شیوع بیماری و ابتلاء، تعطیلی و بازگشایی اماکن مختلف، اقدامات دولت، وضعیت دسترسی به اجناس مختلف و سایر شایعهها. انتشار شایعه بر اساس انگیزههای مبتنی بر ترس، بدبینی، کنجکاوی، آرزویی، فریب و اقتصادی صورت گرفت که تأثیر منفی زیادی بر جامعه داشت. استراتژیهای مهار شایعه نیز شامل استراتژی تکذیب و بازیابی میشد. بر اساس روند کلی مقولات شایعهها واکنش طبیعی جامعه به همهگیری یک بیماری کاملاً ناشناخته و کشنده بودند که تهدیدی برای سلامت جسمانی و روانی جامعه محسوب میشدند.
Rumors spread in critical situations and cause trouble for the society. The Covid-19 epidemic, as a crisis, also led to various rumors. Therefore, the purpose of this article is to analyze the content of rumors that have been published during the Covid-19 epidemic in Iran.Rumors released in (ISNA) and (IRNA) (347 rumors) from the beginning of the official announcement of the epidemic to the official announcement of the production and injection of the vaccine were analyzed using MaxQda12 software.The published rumors were identified in 9 main categories and 18 sub categories. The 9 main groups of rumors were: rumors related to the virus, disease prevention, treatment and control of the disease, Mortality rate and dead people, outbreaks and infections, close and reopening of various places, government actions, access to various goods and more Rumors.The motives for spreading the rumor were dread, pessimism, curiosity, wish, deception and economics, and their greatest impact on individuals and society was negative. Rumor coping strategies were based on two strategies of denial and retrieval. Based on the general trend of the categories, it can be said that the rumors were not an unusual reaction of the society to the crisis of the Covid-19 epidemic. It was a natural reaction to a completely unknown and deadly disease that targeted the physical and mental health of the society.