خلاصة:
کمیتههای حسابرسی یکی از ارکان اصلی حاکمیت شرکتی است که کارایی آن در تحقق اهداف این نظام اهمیت قابلتوجهی دارد. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل ارزیابی کارایی کمیتههای حسابرسی بهصورت بومی است. روش پژوهش حاضر بهصورت کیفی و دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه حسابرسی جمعآوری گردید. در پژوهش حاضر متن مصاحبههای اولیه با توجه به اهداف پژوهش، موردمطالعه قرار گرفت. در راستای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل تم استفادهشده است. نتایج نشان داد شانزده عامل؛ تجربه کافی، داشتن تجربه مالی و غیرمالی، نفوذ و قدرت اعضای کمیته حسابرسی، حضور حسابرسان مستقل در کمیته حسابرسی، انتشار گزارشهای سالانه عملکرد کمیته حسابرسی به سهامداران، ارائه گزارشهای زمانبندی شده به هیئت مدیره، گزارشگری در مورد رویداد های گذشته، انتشار گزارش صورتجلسات هیئتمدیره، اندازه کمیته حسابرسی، تعداد جلسات کمیته حسابرسی، دوره تصدی کمیته حسابرسی، استقلال کمیته حسابرسی، استقرار واحد حسابرسی داخلی کارآمد جهت همکاری با کمیته حسابرسی، ایجاد رویه اداری برای بررسی اسناد، ارتقا آگاهی کمیته حسابرسی و تدارک آموزشهای اضافی برای اعضای کمیته حسابرسی منجر به کارایی کمیتههای حسابرسی میگردد.
Audit committees are one of the main pillars of corporate governance, the efficiency of which is of considerable importance in achieving the goals of this system. The purpose of this study is to develop a model for evaluating the performance of audit committees on a local basis. The present research method was qualitative and data were collected through interviews with experts in the field of auditing. In the present study, the text of the initial interviews was studied according to the objectives of the research. The theme analysis method has been used so as to analyze the data .The results showed sixteen factors including: sufficient experience; having financial and non-financial experience; influence and power of audit committee members; presence of independent auditors in the audit committee; publishing annual reports of audit committee performance to shareholders; publishing report of board minutes; size The audit committee; scheduled reports to the board: reporting on past events; the number of audit committee meetings; tenured of audit committee; independence of the audit committee; the establishment of an efficient internal audit unit to corporate with audit committee; the establishment of an administrative procedure for reviewing documents; raising the awareness of the audit committee and providing additional training for audit committee members lead to audit committees.
ملخص الجهاز:
1 Enron and Wordcom 2 Will Banks et al 3 Oakley et al 4 Sultana قضاوت و تصميم گيري در حسابداري و حسابرسي دورة ١/ پياپي ٣/ پائيز ١٤٠١ ٢- مباني نظري و پيشينه تجربي پژوهش ٢-١- مباني نظري پژوهش کميته حسابرسي، مسئول اجراي نظارت بر کار حسابرسان داخلي و مستقل ، پيشنهاد حسابرس مستقل به مجمع عمومي صاحبان سهام به منظور انتصاب ، تعيين حق الزحمه و عزل حسابرس مستقل ، بررسي دفعات حسابرسي، دريافت گزارش حسابرسي و نيز کسب اطمينان از انجام اقدامات اصلاحي به موقع و صحيح توسط مديريت براي کنترل ضعف ها و کاستيها، تطابق نداشتن باسياست ها، قوانين و مقررات و ساير مشکلات شناساييشده از سوي حسابرسان است .
نتايج حاصل از بررسي ١٣١٩ سال ـ شرکت بريتانيايي بين سال هاي ٢٠١٤ تـا ٢٠١٧ نشان داد که تخصص مالي و صنعت اعضاي کميته حسابرسي با خوانايي گزارش 1Draeger 2DeZoort 3kelin قضاوت و تصميم گيري در حسابداري و حسابرسي دورة ١/ پياپي ٣/ پائيز ١٤٠١ حسابرسي، رابطه مثبتي دارد.
1 Saltana et al 2 Cohen & Hoitash 3 Alzeban 4 Wang at al 5 Baumann& Ratzinger 6 Morrow & Pastor 7 Kipngeno قضاوت و تصميم گيري در حسابداري و حسابرسي دورة ١/ پياپي ٣/ پائيز ١٤٠١ ٣) ويژگيهاي کمي کميته حسابرسي (شامل تم هاي فرعي، اندازه کميته حسابرسي، تعداد جلسات کميته حسابرسي و دوره تصدي کميته حسابرسي)، نتايج به دست آمده با پژوهش هاي فخاري و همکاران ، ١٣٩٤؛ رويايي و همکاران ، ١٣٩٤و ساماها و همکاران ١، ٢٠١٥ مطابقت دارد.