خلاصة:
در مقاله حاضر با استفاده از گلبادهای قطبی شانزده جهتی، ضریب استفاده از باند فعلی فرودگاه زاهدان (باند 35-17) در دو دوره آماری 2017-1991 و 2050-2020 و با در نظر گرفتن بادهای جانبی مجاز (13 نات در ساعت) به روش FAA محاسبه شد. در این راستا با بکارگیری نرمافزار SDSM و مدل CanESM2 و بر اساس سه سناریوی RCp 2.6، RCp 4.5 و RCp 8.5، سمت و سرعت وزش باد ایستگاه زاهدان تا سال 2050 مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار WRPLOT گلبادهای شانزده جهتی روزانه برای دورههای آماری مزبور ترسیم گردید. نتایج نشان میدهد که ضریب استفاده از باند فعلی فرودگاه زاهدان در دوره 2017-1991 برابر با 02/95% است. همچنین پیشبینیها نشان میدهد که تا سال 2050، ضریب استفاده از باند فعلی این فرودگاه در دو سناریوی RCp 2.6 و RCp 4.5 بهترتیب با 99/2% و 01/3% افزایش مواجه شده و به بیش از 01/98% میرسد. در حالی که ضریب مزبور در RCp 8.5 با 8/1% کاهش مواجه شده و برابر با 22/93% میشود که از حداقل ضریب استفاده از باند (95%)، کمتر است. بنابراین بر اساس سناریو RCp 8.5 در فرودگاه زاهدان جهت تامین حداقل ضریب استفاده از باند، نیاز به احداث باند دیگری منطبق با جهت باد نائب غالب شناسایی شده در این سناریو (135 درجه) وجود دارد.
In this paper, by using the sixteen directions Polar graph-Wind Roses, was calculated the usability factor of the present runway of Zahedan Airport (runway 17-35) in two statistical periods 1991-2017 and 2020-2050 and taking into account the permissible Crosswind (13 knots per hour) by Federal Aviation Administration (FAA) method. In this regard, using the SDSM software and CanESM2 model based on three scenarios RCP2.6, RCP4.5 and RCP8.5, the wind speed and direction of the Zahedan station were studied to 2050. And using the WRPLOT software, for these statistical periods were drawn sixteen directions daily Wind Roses. The results show that the usability factor of the present runway of Zahedan Airport in the statistical period 1991-2017 equal to 95/02%. Forecasts to 2050 show that the usability factor of the present runway of this airport in the two scenarios of RCP2.6 and RCP4.5 has increased by 2.99% and 3.01% respectively, and reaches to more than 98/01%. While this usability factor decreased by 1.8% at RCP8.5 and equal to 93.22%, which is lower than the minimum runway usability factor (95%). Therefore based on the scenario RCP8.5 in Zahedan Airport need to build another runway along the second prevailing wind direction at this scenario (135 degree) to provide the minimum of usability factor of the runway (95%).
ملخص الجهاز:
برای این منظور لازم است اطلاعات مربوط به عنصر باد از قبیل جهت، مدت و سرعت آن، حداقل برای یک دوره برگشت پنج ساله و ترجیحاً 10 ساله، مورد مطالعه قرار گیرد (بهبهانی و ایمانی 1376: 37) و امتداد باند پرواز در جهت وزش باد غالب منطقه، طراحی و ساخته شود.
International Civil Aviation Organization Crosswind اگر سمت وزش باد نسبت به مسیر پرواز و یا نسبت به جهت باند، دارای یک زاویه باشد به آن باد جانبی یا باد پهلو گفته میشود که در شکل 1، نشان داده شده است ( 190: Kumar 2006).
بهطوریکه با تغییر سمت بادهای غالب محلی در اثر تغییر اقلیم، وزش بادهای زاویه دار (باد جانبی) Federal Aviation Administration Usability factor of runway Koetse and Rietveld Williams and Joshi Burbidge با امتداد باندهای پرواز، بیشتر شده و نیاز به احداث باند متقاطع افزایش مییابد.
(منبع : نگارندگان) محاسبات مربوط به ضریب استفاده از باند فعلی فرودگاه زاهدان در دوره 2017-1991 به شرح زیر می باشد: 02/0 + 03/0 + 01/0 + 18/0 + 80/1 + 45/1 + 37/0 + 17/0 + 08/0 + 02/0 + 52/42 + 16/17 + 59/27 02/0 + 02/0 + 14/0 + 05/0 + 01/0 + 14/0 + 20/0 + 15/0 + 55/0 + 52/1 + 77/0 + 04/0 + 01/0 + 02/95 = درصد زمانی که باد با سرعت معین و در جهت معینی می وزد، بر روی این گلباد و در قطعه مربوطه نوشته می شود.