خلاصة:
اختلال نارسایی توجه فزونکنشی همراه با الگوی پایدار عدم توجه و / یا فزونکنشی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر از آن است که معمولاً در کودکان با سطح تحولی مشابه دیده میشود. ملال تحصیلی با هدر رفتن منابع انسانی و هزینههای مالی بسیار همراه است؛ ملال تحصیلی یکی از مسائل اساسی گریبانگیر نظامهای آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار در ملال تحصیلی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه فزونکنشی بود. شرکتکنندگان در این پژوهش شامل 24 (12 پسر و 12 دختر) دانشآموز دارای اختلال فزونکنشی و نارسایی توجه مقطع ششم تا نهم منطقه هفت تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود که بهصورت نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه هیجانهای تحصیلی (پکران و همکاران، 2002) را در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل نمودند. گروه گواه در ده هفته 20 جلسه بازتوانی شناختی رایانهیار (هفتهای دو جلسه 30 دقیقهای) دریافت کردند. یافتهها بر اساس تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر در محیط نرمافزار SPSS-26 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که ملال تحصیلی دانشآموزان با اختلال فزونکنشی نارسایی توجه در تمام خردهمقیاسها بهطور معناداری با اندازه اثری متوسط کاهش پیدا کرده است. توسعه و ارزیابی اثربخشی اولیه مداخله بازتوانی رایانهیار برای کودکان دارای اختلال نارسایی توجه فزونکنشی میتواند اولین گام را در پر کردن شکاف موجود در ادبیات بالینی حال حاضر بردارد و باعث بهبود ملال تحصیلی و کارکرد دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه فزونکنشی شود و در نتیجه میتوان انتظار داشت که باعث بهبود کارکرد تحصیلی این دانشآموزان بشود.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a persistent pattern of inattention and/or hyperactivity and impulsive behaviors that are more severe than those commonly observed in children with the same developmental levels. Academic boredom is associated with loss of human resources and high financial costs; it is one of the major issues that any educational system may be faced with. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of computer-assisted cognitive remediation on academic boredom among students with ADHD. The participants in this study included 24 (12 boys and 12 girls) students with ADHD and in the sixth to ninth grades of the seventh district of Tehran in the academic year of 2018-19. They were selected based on inclusion and conclusion criteria and they randomly assigned to two experimental and control groups. They completed the academic emotions questionnaire (Pekrun, & et al, 2002) in the pre-test, post-test, and follow-up. The experimental group received 20 sessions of computer-assisted cognitive remediation during ten weeks (30 minutes session, two times per week). The data were analyzed with repeated measure analysis of variance in the SPSS-26 software environment. The findings indicated that all subscales of academic boredom among students with ADHD were significantly improved, with a moderate effect size. This early development and evaluation of computerized rehabilitation intervention for students with ADHD can take the first step in filling the gap in current clinical literature and it is expected a significant improvement and clinical efficacy in the performance of children with ADHD.
ملخص الجهاز:
هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي بازتواني شناختي رايانه يار در ملال تحصيلي دانش آموزان با اختلال نارسايي توجه فزون کنشي بود.
شرکت کنندگان در اين پژوهش شامل ٢٤ (١٢ پسر و ١٢ دختر) دانش آموز داراي اختلال فزون کنشي و نارسايي توجه مقطع ششم تا نهم منطقه هفت تهران در سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ بود که به صورت نمونه گيري هدفمند، انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و گواه به صورت تصادفي جايگزين شدند.
com که ملال تحصيلي دانش آموزان با اختلال فزون کنشي نارسايي توجه در تمام خرده مقياس ها به طور معناداري با اندازه اثري متوسط کاهش پيدا کرده است .
توان بخشي شناختي رايانه يار يکي از درمان هاي اميدوارکننده براي بهبود اختلال نارسايي توجه فزون کنشي است (هچمن و همکاران ، ٢٠٠٤).
بر اين اساس روش بازتواني شناختي رايانه يار، روشي مؤثر در کاهش ملال دانش آموزان با اختلال نارسايي توجه فزون کنشي است .
Dorsolateral Prefrontal Cortex منجر به افزايش کارکرد و کاهش ملال تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال بيش فعالي نارسايي توجه ميشود.
Cognitive computer training in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) versus no intervention: study protocol for a randomized controlled trial.
Cognitive training for attention- deficit/hyperactivity disorder: meta-analysis of clinical and neuropsychological outcomes from randomized controlled trials.
Olesen PJ, Westerberg H, Klingberg T.