خلاصة:
بازاریابها و بالاخص بازاریابهای ورزشی، با توجه به یکپارچگی جوامع و توسعة سریع رسانههای اجتماعی، اهمیت رسانههای اجتماعی را، به عنوان یک ابزار قوی بازاریابی درک کرده و از این کانال بازاریابی، برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند. از این رو، هدف تحقیق حاضر تعیین تأثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر رفتار هواداران رویداد ورزشی است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری پژوهش حاضر، شامل دبیران و دانشجویان تربیتبدنی عضو صفحههای طرفداری تیمها و رویدادهای ورزشی بودند و برای جمعآوری داده طبق جدول مورگان تعداد 384 پرسشنامه به صورت برخط میان نمونههای در دسترس توزیع شد. دادهها با استفاده از پرسشنامة تئوری رفتار برنامهریزیشده گردآوری شد، که روایی آن از نظر صاحبنظران و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (86/.) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیهها، با به گارگیری نرمافزار SPSS، نشاندهندة آن است که نگرش هواداران، تأثیر مثبت و معناداری در رفتار هواداران رویداد ورزشی نداشت. ولی رابطة مثبت و معنادار لذت درکشده، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراکشده، با قصد رفتاری هواداران رویداد ورزشی، مبتنی بر استفاده از بازاریابی رسانههای اجتماعی تأیید شد
Marketers, especially sports marketers, considering the integration of societies and the rapid development of social media, understand the importance of social media as a strong marketing tool and use these media to communicate with their customers. Therefore, the aim of this research is to determine the effect of social media marketing on the behavior of sport events fans. This research has been done with a survey method in terms of practical purpose. The statistical population of the present study included teachers and students of physical education who were members of fan pages for teams and sport events, and for data collection, according to Morgan's table, 384 questionnaires were distributed online among the available samples. The data was collected using the theory of planned behavior questionnaire, whose validity was confirmed by experts and its reliability by Cronbach's alpha method (86 percent). The results of the hypotheses test, using SPSS software, show that the fans' attitude did not have a positive and significant effect on their sport events behavior. But the positive and significant relationship of enjoyed pleasure, mental norms, perceived behavioral control, with the behavioral intention of fans of a sport events, based on the use of social media marketing, was confirmed.
ملخص الجهاز:
تعیین تأثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر رفتار هواداران رویداد ورزشی نوشتة وجیهه جوانی٭ مهدی محمودی٭٭ یعقوب بدریآذرین٭٭٭ چکیده بازاریابها و بالاخص بازاریابهای ورزشی، با توجه به یکپارچگی جوامع و توسعة سریع رسانههای اجتماعی، اهمیت رسانههای اجتماعی را، به عنوان یک ابزار قوی بازاریابی درک کرده و از این کانال بازاریابی، برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند.
همچنین، به دلیل ماهیت تجربی رویداد ورزشی، آمار شرکتکنندگان بالقوة رویداد، میتواند به تجاربی وابسته باشد Zhang Abeza Mangold & Faulds Christ Morrison Lee توسط سایرین در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود (لیتوین 1 و همکاران، 2008) و هواداران از طریق رسانههای اجتماعی، در هر زمان و هر مکان، با یکدیگر تعامل و ارتباط برقرار میکنند، به طوریکه میتوان گفت، اینترنت، مشارکت مستقیم هواداران را افزایش داده است.
هنجارهای ذهنی، محصول عقیدة هنجاری فرد است که به افکار قبلی Harb Theory of Planned Behavior او، در مورد "باید یا نباید" انجام یک رفتار مربوط شده و باعث انگیزش او برای انجام یا پذیرش یک رفتار میشود.
همچنین، 4 eysen"/>eysen"/> و همکاران (20 5 James"/>James"/> (2016) نیز، تأثیرگذاری هنجارهای ذهنی را بر رفتار واقعی Yim, & Byon Eddosary Pelling, & White Reysen Kim & James همچنین، یافتهها رابطة مثبت و معنادار کنترل رفتاری ادراکشدة هواداران رویدادهای ورزشی را، با رفتار واقعی آنان، مبتنی بر استفاده از بازاریابی رسانههای اجتماعی تأیید کرد؛ که با مطالعات علم و همکاران، (1397) و لطیفیفرد و همکاران (1398) مطابقت دارد.