خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه روشی برای بهرهگیری از متغیرهای زبانی و سیستم استنتاج فازی، در رویکرد پویاشناسی سیستمها، بهمنظور منعکسکردن شیوه تفکر ذهنی تصمیمگیرنده و بررسی روش ارائهشده در بخش خرید یک شرکت پخش اجرا شده است.
روش: با انجام مرور ادبیات در حوزه منطق فازی و پویاشناسی سیستمها، نحوه اجرای کار تعیین شد. در ادامه با همکاری کارشناس مربوط به بخش خرید شرکت پخش منتخب و در دست مطالعه، متغیرهای زبانی فازی و قوانین مشخص شدند. در نهایت، الگوی سیستم استنتاج فازی در پویایی سیستم بهدست آمد.
یافتهها: رویکرد ارائهشده میتواند پویاییهای کسبوکار شرکت پخش مدنظر را در بخش خرید، مطابق با آنچه در عمل رخ میدهد منعکس کند. در انتها نیز نشان داده شد که با توجه به بازخوردهای مدل و اصلاح و تعدیل متغیرهای زبانی بهکارگرفته شده، میتوان به مقادیر مناسب برای تصمیمگیری دست یافت.
نتیجهگیری: رویکرد ترکیبی اجرا شده، این پتانسیل را دارد که در شبیهسازی موارد مشابه بهکار گرفته شود: جایی که درک و تصمیمگیری عامل انسانی نقشی جدی دارد. همچنین، میتواند بهسادگی از پیچیدگیهای روابط مورد نیاز در رویکرد پویاشناسی سیستمها بکاهد.
Objective: Applying the system dynamics approach in businesses requires specialized knowledge, in particular, of defining mathematical relationships among variables. This stud seeks to make the use of this approach easier by providing a method for using linguistic variables and the fuzzy inference system in the systems dynamics approach. To evaluate the ease of use and efficiency of the presented method, this method would be used to define the relationship among variables in the purchasing department of a distribution company. Methods: To carry out this research, a literature review was first conducted in the field of fuzzy logic and system dynamics. Next, with the cooperation of an expert from the purchasing department of the distribution company under study, some fuzzy linguistic variables as well as their rules were determined. Finally, the SD model was obtained by using the fuzzy inference system. Results: The proposed approach can reflect the business dynamics of the distribution company in accordance with what is happening in practice. According to the feedback model feedback and based on the modified linguistic variables, appropriate values were obtained for decision making. In order to evaluate the hybrid approach, a fuzzy inference system was used to calculate the purchase rate according to the two factors of inventory and base sales. These two factors were expressed through linguistic variables by the words "low", "medium", and "high", while the purchase price, as the output of the inference system, was expressed through the five words "very low", "low", "medium", "much", and "too much", according to the expert. After implementing the model, the presented approach (by modifying the fuzzy linguistic variables) was found capable of changing the output to achieve the desired results, as the expert confirmed. Conclusion: The combined approach can be used in simulating similar cases (where human factor perception and decision-making play a significant role) and can easily reduce the complexity of the required formulas in the system dynamics approach. An important function of the hybrid approach used in this study was to model and simulate the real world in accordance with what is happening in practice.
ملخص الجهاز:
بهره گيري از سيستم استنتاج فازي در رويکرد پويايي شناسي سيستم به منظور الگوسازي کسب وکار شرکت هاي پخش در ايران شکراله خواجوي * * نويسنده مسئول ، استاد، گروه حسابداري ، دانشکده اقتصاد و مـديريت و علـوم اجتمـاعي ، دانشـگاه شـيراز، شـيراز، ايـران .
در اين راستا، براي ارائه راه کارهاي مديريت و بهبود وضعيت کسب وکار، رويکرد پوياشناسي سيستم ها٣ بـه منظـور الگوسازي به کار گرفته شده است که به نظر مي رسد با توجه به سابقة درخشـان ايـن روش در الگوسـازي کسـب وکارهـا (استرمن ٤، ٢٠٠٠)، مي تواند پويايي هاي موجود در دنياي واقعي را به شکلي کاربردي الگوسـازي نمايـد (عبـادي ضـيائي ، محقر، آذر، صادقي مقدم و صفري ، ١٣٩٩).
Mousakhani, Saghafi, Hasanzadeh & Sadeghi 7.
Mehmanpazir, Khalili-Damghani & Hafezalkotob 2.
Goodarzian, Shishebori, Nasseri & Dadvar 4.
Teimoury, Neadei, Ansari & Sabbaghi 2.
Kochan, Nowicki, Sauser & Randall 5.
Youssefi, Nahaei, & Nematian 2.
سيستم استنتاج فازي براي تعيين نرخ خريد مقادير دو متغير فروش پايه و موجودي طبق نظر کارشناس شرکت از طريق متغيرهاي زباني مطابق با اشـکال زيـر است (شکل هاي ٧ و ٨).
متغيرهاي زباني مرتبط با نرخ خريد با توجه به تجربيات کارشناس خريد، مي توان قوانين سيستم استنتاج فازي را چنين بيان کرد: قانون ١: چنانچه فروش پايه کم بوده و ميزان موجودي انبار نيز کم باشد، نرخ خريد متوسط خواهد بود.
System dynamics modeling for sustainable supply chain management: A literature review and systems thinking approach.