خلاصة:
تحقیق حاضر باهدف تجربه زیستی دانش آموزان مهاجر از تنوع فرهنگی در مدارس کشور ایران طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل آموزان مهاجر در شهر قرچک بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونهگیری همگون و درعینحال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد 14 مصاحبه در این خصوص انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل موضوعی استفاده گردید. نتایج نشان داد که 4 مضمون اصلی و 26 مضمون فرعی وجود دارد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر آسیبهای ناشی از عدم مدیریت تنوع فرهنگی در مدارس شامل آسیبهای تحصیلی، اجتماعی، فردی و محیطی میباشد.ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل موضوعی استفاده گردید. نتایج نشان داد که 4 مضمون اصلی و 26 مضمون فرعی وجود دارد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر آسیب های ناشی از عدم مدیریت تنوع فرهنگی در مدارس شامل آسیبهای تحصیلی، اجتماعی، فردی و محیطی میباشد.
The present study was designed and conducted with the aim of biological experience of immigrant students of cultural diversity in Iranian schools. The present study was one of the qualitative researches that was conducted in the field. The qualitative method used in the present study was phenomenological. Participants in the present study included immigrant students in Qarchak. Participants in this study were sampled using purposive sampling and homogeneous sampling selection approach and at the same time with maximum diversity. This issue was formed until the theoretical saturation was reached. Finally, 14 interviews were conducted in this regard. The data collection tool in the present study was a semi-structured interview. In order to analyze the data, thematic analysis was used. The results showed that there are 4 main themes and 26 sub-themes. According to the results of the present study, the harms caused by not managing cultural diversity in schools include educational, social, personal and environmental harms.he data collection tool in the present study was a semi-structured interview. In order to analyze the data, thematic analysis was used. The results showed that there are 4 main themes and 26 sub-themes. According to the results of the present study, the harms caused by not managing cultural diversity in schools include educational, social, personal and environmental harms.
ملخص الجهاز:
عدم توجه به تنوع فرهنگي در محيط هاي آموزشي سبب گرديده است تا تنش هاي بين فردي و گروهي ايجاد گردد و اين مسئله عملکرد تحصيلي دانش آموزان را نيز تحت تأثير قرار دهد (گاي ٢، ٢٠١٣).
با توجه به منطقه موردبررسي در تحقيق حاضر که شهر قرچک ميباشد، لازم به ذکر است که به علت مهاجرپذير بودن اين شهر و همچنين حضور گروه هاي مختلف ، مسئله تنوع فرهنگي امري مهم تبديل شده است .
به صورت که امروزه شواهد اوليه نشان ميدهد که درگيريهاي در مدارس به علت عدم توجه به مديريت تنوع فرهنگي وجود دارد و اين مسئله سبب بروز تأثيرات منفي بر عملکرد دانش آموزان شده است .
عدم توجه به مديريت تنوع فرهنگي در مدارس شهر قرچک به طور حتم ميتواند باعث شود تا برخي دانش آموزان از جو و شرايط مدرسه به دور شوند و عملا حضور و فعاليت فعالي در محيط هاي آموزشي مدارس نداشته باشند.
اين مسئله سبب گرديده است تا تحقيق حاضر باهدف تجربه زيستي دانش آموزان مهاجر از تنوع فرهنگي در مدارس کشور ايران طراحي گردد.
بلکه اين تنوع فرهنگي در مدارس به علت عدم توجه باعث شده است تا تنش هايي در فضاي مدرسه ايجاد گردد».
». آسيب هاي تحصيلي شامل مشکلاتي است که به واسطه عدم توجه به مديريت تنوع فرهنگي در مدارس شکل ميگيرد و دراين بين دانش آموزان مهاجر به علت اينکه شرايط فرهنگي و اجتماعي غالبي ندارند، بيش از سايرين دچار مشکل ميشوند.
Cultural diversity and education: Foundations, curriculum, and teaching.
Promoting cultural diversity and inclusion in undergraduate primary care education.