خلاصة:
پیادهراه ابزاری مرتبط با سلامت اجتماعی، سبک زندگی شهری، اقتصاد شهری و کیفیت محیطی است. در دهههای اخیر این فضاهای شهری با اهدافی نظیر ایجاد مقیاس انسانی، افزایش پویایی و تعاملات اجتماعی، مسائل محیط زیستی، سلامت فردی و اجتماعی، ایجاد شادابی و جذب توریسم، بسیار مورد توجه صاحب نظران برنامه ریزی شهری قرار گرفته است. در کلانشهر مشهد با توجه به مسائلی چون گردشگر پذیری، 5/4 برابر شدن تعداد خودروها در دهه اخیر، افزایش میزان آلایندههای محیط زیستی ناشی از حمل و نقل، افزایش آمار کم تحرکی و اضافه وزن شهروندان، نیاز به حمایت از حمل و نقل پاک و انسان محور احساس می-شود. ایجاد یک محور پیاده مطلوب و سازگار با محیط زیست میتواند در ارتقای فضاهای باز پیاده محور نقش به سزایی داشته باشد. این کلانشهر طی چند دهه اخیر رشد فزایندهای داشته است و با کم توجهی به نیاز شهروندان به پیاده مداری و اتکای بیش از حد به حرکت سواره و غفلت از حفظ و ساماندهی فضاهای پیادهمدار، گسترش فیزیکی شتابانی یافته است. در تحقیق پیش رو سعی شده مناطق جاذب سفر از منظر شهروندان مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت مسیرهای فعال پیادهمحور جهت بهسازی و بهبود کیفیت به منظور کمک به جنبش پیاده گستری و انسان محور ساختنِ سیمای کلبدی شهر معرفی گردد. به این منظور با استفاده از پرسشنامه و نظرات جامعه شهروندی و روشهای تجزیه تحلیل و وزندهی SAW وAHP و مدل تحلیل شبکه شهری UNA به شناسایی محورهای پیاده فعال و جاذب سفر پرداخته شد. نتایج نشان می دهد حدود 15 درصد از پیادهراه های محورهای اصلی شهری دارای قابلیت جذب سفرهای پیاده و جنبه عملکردی مطلوب میباشند که در صورت ایجاد یک محور پیاده مطلوب می توان در جهت ارتقاء سیمای کالبدی، معنایی و انسان محور ساختن این کلانشهر گام مؤثری برداشت.
The sidewalk is a tool related to social health urban lifestyle urban economy and environmental quality. In recent decades, these urban spaces have been considered by urban planning experts with goals such as creating human scale, increasing dynamism and social interactions, environmental issues personal and social health.In the metropolis of Mashhad due to issues such as tourism, the number of cars has increased 4.5 times in the last decade the amount of environmental pollutants caused by transportation the increase in sedentary statistics and overweight citizens, the need to support transportation and The narration feels clean and human-centered.Creating a desirable and environmentally friendly pedestrian axis can play an important role in improving pedestrian spaces. The metropolis has grown exponentially in recent decades, with little attention paid to pedestrians' need, the neglect of maintaining and organizing pedestrian spaces and over reliance on vehicle movement has accelerated physical expansion.In the present study, an attempt has been made to study the areas that attract travelers from the perspective of citizens and finally to introduce active pedestrian-oriented routes to improve and improve quality in order to help the pedestrian movement and humanize the city's face. For this purpose, using the questionnaire and the opinions of the civil society and the analysis and weighting methods of Simple Additive Weighting (S A W) and Analysis Analytic Hierarchical Process ( A H P ) and the analysis model of the Urban Network Analysis ( UNA ) urban network, the active and attractive pedestrian axes were identified.