ملخص الجهاز:
"آمیختگی این پیامها با شیوههای تبلیغی جذب مشتری سبب شده است که تشخیص آنها از پیامهای متعالی و سازنده برای جوان مشکل شود.
در برابر این دعوتها و پیامها سه گونه عکس العمل قابل مشاهده است: نخست عکس العمل کسانی است که مجذوب شیوههای تبلیغی پیامها شده و بدون مطالعه و تحقیق و تأمل،به همه یا برخی از این پیامها پاسخ مثبت داده و خود نیز در موضع مدافعان و تابعان آن قرار گرفته،به ابزاری برای گسترش آنها بدل شدهاند.
عکس العمل دوم،بیشتر مربوط به برخی بزرگسالان است که،درست و در جهت خلاف دستهی اول،بدون مطالعه و تحقیق و تأمل این پیامها را فسادانگیز میشمرند و با برخوردهای سطحی و غیر علمی در صدد مقابله با آنها برمیآیند.
بدیهی است که این عکس العمل نیز نه تنها به محور آن پیامها نمیانجامد،بلکه چه بسا به تقویت آنها کمک هم میکند."