خلاصة:
هدف: بررسی و شناسایی مولفه های نظام آموزش شهروندی می باشد.
روش: از انواع کاربردی - توصیفی و تحلیلی و به شیوه استدلالی می باشد. از منابع و متون معتبر
کتابخانهای, استنادی و شبکه جهانی اینترنت بهره برده است » همچنین از نظرات کارشناسان و
متخصصان مدیریت شهری نیز استفاده شده است. تایید مولفه های تحقیق به روش دلفی تعدیل شده
بوده و از نظرات ۲۰نفر از کارشناسان و متخصصان مدیریت شهری کمک گرفته شده است. برای تایید
مولفه ها از روش دلفی تعدیل شده استفاده شده است.
نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که مولفه های نظام آموزش شهروندی ۱۲مورد می باشد و بر
اساس این تحقیق متخصصان مدیریت شهری می توانند با تقویت این مولفه ها نظام آموزش شهروندی
را استقرار و توسعه دهند.
مولفه ها عبارتند از: ۱- دستیابی به آموزش و دانش ۲-شناخت رساله حقوق شهروندی ۲-رعایت حقوق
همسایگان۴-رعایت حقوق اقلیت ها۵- رعایت حقوق دیگر شهروندان ۶-نگهداری محیط زیست۷-
دستیابی به حمل و نقل عمومی ۸-حفاظت از زبان و میراث فرهنگی٩-آزادی شرکت در انتخابات
محلی ۱۰-حق گردهمایی و پیگیری آمور۱۱-حق مشارکت در آمور شهری ۱۲-برخورداری از نیازهای
اساسی مانند مسکن,» تغذیه, آموزش» بهداشت و بیمه
ملخص الجهاز:
مولفه ها عبارتند از: ١- دستيابي به آموزش و دانش ٢-شناخت رساله حقوق شهروندي٣-رعايت حقوق همسايگان ٤-رعايت حقوق اقليت ها٥- رعايت حقوق ديگر شهروندان ٦-نگهداري محيط زيست ٧- دستيابي به حمل و نقل عمومي ٨-حفاظت از زبان و ميراث فرهنگي٩-آزادي شرکت در انتخابات محلي١٠-حق گردهمايي و پيگيري امور١١-حق مشارکت در امور شهري١٢-برخورداري از نيازهاي اساسي مانند مسکن ، تغذيه ، آموزش ، بهداشت و بيمه کلمات کليدي: آموزش شهروندي، حمل و نقل عمومي، حقوق شهروندي ١ دانشجوي دکتري مديريت آموزشي مقدمه در تحقيقات مختلفي که درخصوص ارتباط بين آموزش و توانمندسازي در داخـل کشـور انجـام شده است محققان دريافته اند که آموزش به افزايش توانمندي در گروه هاي هـدف منجـر شـده است .
براي نمونه ، در مطالعات دوستي و شهرکي (دوستي & شهرکي, ١٣٨٨)يا (ايرانزاده & بابايي هروي, ١٣٨٩)، (صفري کنگ & همکاران , ١٣٩١)و (حسيني & همکاران , ١٣٩٠)آمـوزش باعـث افـزايش قـدرت ، آگـاهي و دانـش و افزايش مشار کت گـروه هـاي هـدف در امـور سياسـي و اجتمـاعي شـده و افـزايش بـروز رفتـار شهروندي سازماني در گروه هدف را به همراه داشته است .
(فيضي & همکاران , ١٣٩٥) برهمين اساس بايد همه شهروندان در تمام حقوق و امتيازات باهم برابر باشند که از جمله اينها تساوي در تقسيم بيت المال ، تساوي در بهره بردن از انصاف حاکم (قرآن کريم , ٦٠٩م )، تساوي در اجراي قانون (علي ابن ابي طالب , ٤٠هجري)، برابري در فرصت ها و مسئوليت و وظيفه دولت در قبال همه طبقات جامعه است .