خلاصة:
بیش از 77 درصد از مناطق کشور از منظر شاخصهای پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطی در طبقهبندی مناطق محروم متوسط تا بسیار محروم هستند. ازآنجاکه فراهم نشدن بسترهای مناسب حکمرانی توسعه بهعنوان دلیل عدمموفقیت برنامههای توسعه مطرح است، پژوهشحاضر به بررسی سیستم حکمرانی توسعه مناطق محروم کشور پرداخته و با تاکید بر نقش حکمرانی شبکهای در حل مسائل سیستمهای پیچیده؛ ساختار توزیع قدرت را میان کنشگران قانونی توسعه پایدار مناطق محروم کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. برای این منظور پس از بررسی قوانین و مقررات مناطق محروم کشور، مبتنی بر قوانین برنامه پنجساله ششم توسعه، 38 مسئولیت قانونی و 39 نهاد/سازمان مسئول و همکار توسعه مناطق محروم کشور استخراج شد. ماتریس شبکه همکاری کنشگران با استفاده از شاخصهای مرکزیت درجه، مرکزیت بینابینی، تراکم و انسجام؛ فاصله ژئودزیک و نقاط برشی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحلیل ساختار حکمرانی شبکهای توسعه مناطق محروم کشور حاکی از تمرکز قدرت تصمیمگیری در دولت و عدم تعادل در توزیع قدرت بین کنشگران است و بدون اصلاح اساسی ساختار حکمرانی شبکه توسعه مناطق محروم کشور نمیتوان انتظار حل مسائل سیستمهای پیچیده اقتصادی-اجتماعی مناطق محروم کشور را داشت. در نهایت پیشنهادات سیاستی توسعه حکمرانی شبکهای با توجه به نتایج بررسی قوانین و مقررات ملّی و برنامههای توسعه و نتایج تحلیل شبکه حکمرانی توسعه مناطق محروم کشور در راستای تعادلبخشی در توزیع قدرت قانونی میان نهادهای مسئول و همکار مبنیبر فرصتهای مشارکت برابر کنشگران کلیدی شامل نهادهای دولتی، بخشخصوصی و نهادهای مردمی در مدار تصمیمگیری ارائه شده است.
More than 77% of the regions in Iran are classified as medium to very deprived areas from the point of view of economic, social and environmental sustainability indicators. Since the failure to provide appropriate platforms for development governance is considered as the reason for the failure of development programs, the present study investigates the development governance system of the deprived areas of the country and emphasizes the role of network governance in solving problems of complex systems; It has analyzed the power distribution structure among the legal actors of the sustainable development of deprived areas of the country. For this purpose, after reviewing the laws and regulations of the deprived areas of the country, based on the laws of the 6th five-year development plan, 38 legal responsibilities and 39 institutions/organizations responsible and collaborators for the development of the deprived areas of the country were extracted. The matrix of actors' cooperation network by using the indicators of degree centrality, betweenness centrality, density and coherence; Geodesic distance and intersection points were analyzed. The findings of the analysis of the network governance structure of the development of the deprived areas of the country indicate the concentration of decision-making power in the government and the imbalance in the distribution of power between actors, and without fundamental reform of the governance structure of the development network of the deprived areas of the country, we cannot expect to solve the problems of socio-economic complex systems in the deprived areas of the country. Finally, the policy proposals for the development of network governance according to the results of the review of national laws and regulations and development plans and the results of the analysis of the governance network for the development of the deprived areas of the country in the direction of balancing the distribution of legal power between responsible and cooperative institutions based on opportunity The participation of key actors including state institutions, private sector and popular institutions in the decision-making process is presented.
ملخص الجهاز:
در نهايت پيشنهادات سياستي توسعه حکمراني شبکه اي با توجه به نتايج بررسـي قـوانين و مقررات ملي و برنامه هاي توسعه و نتايج تحليل شبکه حکمراني توسـعه منـاطق محـروم کشـور در راسـتاي تعادل بخشي در توزيع قدرت قانوني ميان نهادهاي مسئول و همکـار مبنـيبـر فرصـت هـاي مشـارکت برابـر کنشگران کليدي شامل نهادهاي دولتي، بخش خصوصي و نهادهاي مردمي در مدار تصميم گيري ارائـه شـده است .
بر اين اساس پژوهش حاضر مبتني بر پارادايم حکمراني شبکه اي در موقعيت توسعه سيستم هـاي پيچيده ؛ به ارزيابي ساختار حکمراني شبکه اي توسعه پايدار مناطق محروم بـا اسـتفاده از رويکـرد تحليل شبکه هاي اجتماعي (SNA) ميپردازد و توزيع قدرت قانوني کنشگران حکمراني توسـعه مناطق محروم را بر مبناي بررسي قوانين و مقررات کشور، قانون احکـام دائمـي و قـانون برنامـه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مورد تجزيه و تحليل قرار داده و توصيه هـاي 1 Monkelbaan 2 Scarlett & McKinney 3 Kapucu, N.
& Garayev سياستي بهبود سيستم حکمراني توسعه پايدار مناطق محـروم و کمتـر توسـعه يافتـه کشـور را در راستاي تعادل بخشي در توزيع قدرت قانوني ميان نهادهاي مسئول و همکار برنامه توسعه مبتنـي بر فرصت هاي مشارکت برابر کنشگران کليـدي نهادهـاي دولتي/حـاکميتي، بخـش خصوصـي و نهادهاي مردمي/جوامع محلي در مدار تصميم گيري ارائه ميدهد.
نيکونسبتي (١٣٩٠) بـه 1 Pittman & Armitage 2 Madhani 3 Abrams 4 Steptoe & Fancourt 5 Helliwell et al.
The emergence of network governance in US National Forest Administration: Causal factors and propositions for future research.