ملخص الجهاز:
در 1-2 قضیه مثلاً ایشان میگوید این غیرممکن است اتفاق افتاده باشد که یک فردی فاصله هزار و خوردهای کیلومتری را در ده روز یا یک هفته طی کرده باشد، این تاریخها نمیخواند، پس این نشان میدهد که یک اشکالی وجود دارد؛ این مقدار برداشت شخصی از بحث تطبیق تاریخها و حقیقت رفت و آمد زمان هست در کتاب.
» در ادامۀ توضیحات دربارۀ چگونگی تدوین مطالب که با کمک و راهنمایی آقای دکتر صالحی، پس از یک دوران هشتساله نهایتاً در ۶۰۰ روز بهتدریج شکل گرفت، ایشان درباره ماهیت کتاب گفتند: «نمیتوانم بگویم تاریخ است بلکه نگرشی است درمورد چگونگی برآمدن بابیان بر اساس اسناد و مدارک متقن، درمورد پدیدهای که روایات متعدد و مطالب فراوانی درمورد آن وجود دارد.
درست است قلمروها از هم جداست، عراق عجم و عرب از هم جدا شده، دو حاکمیت مختلف بر آن مستولی هستند، اما اثر حوادث و اهمیت قابل ملاحظه شهر کربلا، در رابطه با این تحول و تحلیل نگرش در دنیای شیعی، به نظر من تا به امروز هم ساری و جاری است، و اثرگذاری اتفاقاتی که در کربلا میافتد حتی مراسم اربعین و اینها در سبک زندگی ما محسوس است.
در سال 2019 آقای عباس امانت خیلی آشکار و روشن میگوید طاهره ممکن است تمایلات بابی داشته باشد، ولی یقیناً هیچ نقشی در بهائیت و بهائیگری و اینگونه مطالب ندارد و بعد باز سعی میکند او را مبرا کند، یعنی کارکرد عوض میشود.
این اتفاق اخراج ایرانیان، شاید صد و پنجاه سال بعد از آن ماجرا افتاده، ولی داستان حضور ایرانیها در عراق چقدر مهم است و چقدر اهمیت دارد و اینها در کربلا بودند.