خلاصة:
جمعیت ترکیه حدود 84 میلیون نفر است که غیرمسلمانان فقط حدود 02% آن را تشکیل میدهند. طبق گزارشهای رسمی کمتر از 10000 نفر بهائی در ترکیه زندگی م یکنند. امپراتوری عثمانی، که
ترکیه بخشی از آن بوده، نقش مهمی در تاریخ بهائیت داشته است. ملا علی بسطامی از حروف حی زمان باب و طاهرۀ قرةالعین سابقۀ حضور و ایجاد تنشهایی را در آنجا داشت هاند. پس از آن نیز، بهاءالله
و عبدالبهاء هم در آن کشور زندگی کردهاند و تظاهر به مسلمانی و تقیه میکردند. در آن دوران تحولات و اصلاحات اجتماعی امپراطوری عثمانی صورت میگرفت که شواهدی بر تاثیر آنها روی تعالیم و
اندیشههای بهائی وجود دارد. در این مقاله به اختصار به تاریخ حضور رهبران بهائی و بهائیان در امپراتوری عثمانی و رفتار و تقیه آنان در آن سرزمین پرداخته شده است. در پایان گزارشی از وضعیت فعلی بهائیان و
علل رکود بهائیت در ترکیه ارائه شده است.
The population of Turkey is about 84 million people, of which non-Muslims make up
only about 0.2%. According to official reports, fewer than 10,000 Baha’is live in Turkey.
The Ottoman Empire, of which Turkey was a part, played an important role in Baha’i history.
Mullah Ali Bastami and also Tahereh Qorrat Alein two of the first followers of Bab
have a history of residing there and causing some tensions Turkey. After that, Baha’u’llah
and Abdu’l-Baha also lived in that country and pretended to be Muslims and following
dissimulation( taqiyyah). During that time, the changes and social reforms of the Ottoman
Empire took place, and there are evidences of their influence on Baha’i teachings and
thoughts. In this article, the history of the presence of Baha’i leaders and Baha’is in the
Ottoman Empire and their behaviors and deeds in that land is briefly discussed. At the
end, a report on the current situation of Baha’is and the causes of Baha’i stagnation in
Turkey is presented.
ملخص الجهاز:
در این مقاله بهاختصار به تاریخ حضور رهبران بهائی و بهائیان در امپراتوری عثمانی و رفتار و تقیه آنان در آن سرزمین پرداخته شده است.
گرچه حکومت عثمانی، با اطلاعرسانی دولت ایران، از عقیده بابی این گروه اطلاع داشت؛ ولی بهاءالله و عبدالبهاء تا پایان عمرخود، در آن کشور تظاهر به مسلمانی میکردند و به اطرافیان و پیروان و بازدیدکنندگان خود نیز دستور اکید برای از تنبیهالنائمین.
3 بهاءالله و عبدالبهاء هم توجه ویژهای به فضای سیاسی ــ اجتماعی ایران و اهتمام خاصی به اندیشههای نوین و دریافت نشریات و کتب منتشره درباره دیدگاههای اجتماعی، سیاسی و دینی در ممالک عثمانی و همچنین کشورهای فرانسه و انگلستان ــ اعم از آثارنویسندگان غربی، عثمانی و ایرانیان ساکن این مناطق ــ و ارائه اندیشهها و تعالیم خود بر اساس آرای جدید داشتند.
بههرروی، دولت عثمانی هم همواره مترصد بود تا بهاءالله و اطرافیانش را به محلی دور از پایتخت خود تبعید کند (اسنادی که اخیراً خوان کول از آرشیوهای عثمانی کشف کرده، نشان میدهد که مطلب اخیر، مورد توجه و مقصود آنها بوده است).
هرچند جامعه بهائی ترکیه، نسبت به بهائیان در سایر کشورهای خاورمیانهای، از آزادی بیشتری برخوردار است، ولی باید این آزادی را On the Bahá’í community of Istanbul, see Balyuzi, Bahá’u’lláh 31n; Bahá’í World 3:222–23, 4:317, 8:692, 9:659, 12: 66, 602, 605–7, 14:602; Balyuzi, Abdu’l-Bahá 117, 399; Shoghi Effendi, Tawqi`at 3:33; Rabbani, Priceless 316–18.
ــ یکی دیگر از مشکلات فرهنگی جامعه بهائیان ترکیه، اقدام جوانان آنها برای ازدواج با افراد مسلمان و عدم پایبندی آنان به حکم وجوب انجام عقد بهائی بوده است.