خلاصة:
آیین سَماع در طریقت قادریه و کَتَک در هندوئیسم از شناخته شدهترین رقصها هستند. این آیینها که آمیخته با باورهای مذهبی هستند، رقصیدن را یکی از راههای برقراری ارتباط با کائنات میدانند. رقصهای آیینی علاوه بر جنبههای زیباشناختی در صورتهای حرکتی، دارای مفاهیم عرفانی، دینی و روایی هستند که درطول زمان تکامل پیدا کرده است. در طریقت قادریه عارف در طی سماع برای برقراری ارتباط با عالمی دیگر میکوشد. این مقاله به روش مطالعۀ تحلیلی ـ تطبیقی به بیان همانندیها و تفاوتهای این دو آیین و تأثیرپذیری آنها از یکدیگر و کـشف روابط زمـانی و مکـانیِ آنها در فرهنگ صوفیسم و هندوئیسم در طول تاریخ میپردازد. یافتههای پژوهش نشان می دهد که با وجود تفاوتهای آیینی و دینی، ساختارهای مشترکی در دو رقص سماع و کتک وجود دارند. رقص کَتَک، در معابد هندوئیسم مانند سماع ریشه در نیایش آفریـدگار دارد و در برخی از ابعاد صورت و محتوا با آن همانند است. در مورد تأثیرپذیریهای کتک از سماع قادریه به نظر میرسد که کتک در هند، در دوران سلاطین دهلی و امپراتوران مغول، به واسطۀ ارتباطات فرهنگی بین اسلام و هندوئیسم، دگرگونی هایی پیدا کرده است.
Sama in Qadiriyya (the Sufi path) and Kathak in Hinduism are the most well-known dances. Both are intertwined with religious beliefs and consider dancing as one of the ways to communicate with spiritual world. In addition to the aesthetic aspects, ritual dances have mystical, religious and narrative meanings that have evolved over time. According to the views of Qadiriyya sect, the mystic tries to communicate with the supernatural world during the Sama. Using the analytical-comparative method, the present article describes the similarities and differences between the two types of dances and shows the influence of Qadiriyya and Hinduism on each other on this issue. The findings show that despite the ritual and religious differences, there are common structures in the two dances. Kathak dance, as performed in Hindu temples, is rooted in the worship of the Creator and in some aspects of form and content is similar to Sama. Kathak seems to have been influenced by the Qadiriyya's Sama and underwent changes during the reigns of the Delhi kings and the Mongol emperors, through cultural ties between Islam and Hinduism.
ملخص الجهاز:
689684 بررسي تطبيقي رقص سماع در طريقه قادريه و کَتَک در هندوئيسم آزاده رحماني * ـ جمشيد جلالي شيجاني ** ـ محمودرضا اسفنديار *** دانشجوي دکتري ، گروه اديان و عرفان ، واحد يادگار امام خميني (ره ) شهر ري ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران ، ايران ـ دانشيار گروه اديان و عرفان ، واحد يادگار امام خميني (ره )، شهرري ، دانشگاه آزاد اسلامي ،تهران ، ايران ـ دانشيار گروه اديان و عرفان ،واحد يادگار امام خميني (ره )،شهرري ، دانشگاه آزاد اسلامي ،تهران ،ايران چکيده آيين سَماع در طريقت قادريه و کََتک در هندوئيسم از شناخته شده ترين رقص ها هستند.
رقص سماع در عرفان و تصوف دريافتي جديد از حال روحاني است و در گذر زمان به صورت آييني نظام مند و هدف دار در ميان طريقه هايي مانند قادريه مورد توجه بسيار قرار گرفته است .
در اين مراسم جان درويش به مقصد بالا حرکت ميکند و روح به پرنده اي همانند ميشود که قصد دارد خود را از قفس برهاند، او از جايگاه قبلي خود خارج ميشود و با س ١٨ ـ ش ٦٧ ـ تابستان ١٤٠١ ــــــــ بررسي تطبيقي رقص سماع در طريقه قادريه و کََتک ...
اين حرکات بسيار نمادين و س ١٨ ـ ش ٦٧ ـ تابستان ١٤٠١ ــــــــ بررسي تطبيقي رقص سماع در طريقه قادريه و کََتک ...
Kathak Indian Classical Dance Art, Abhinav Publication.