خلاصة:
آرتور کلارک به دنبال ارائه یک فرجامشناسی نوین فضایی است. تا کنون تحلیل گران فقط به شکل پراکنده و غیر منسجم به ماهیت فرجامشناسانه و دینی حضور بیگانهها وخدایان در کنار سفرهای فضایی اشاره کردهاند، در این مقاله به تحلیل منسجم کلیت عناصر فرجامشناسانه و مقایسه این مفاهیم فرجامشناسانه با منشاء آنها پرداختهایم. این عناصر فرجامشناسی نوین فضایی، پاسخهای اسطورهای، به نیازهای دوران معاصر بر بستر پیشفرضهای فکری مدرنیته هستند. روش کار تحلیلی ـ تطبیقی است. یافته های پژوهش نشان میدهد که داستانهای کلارک مانند داستان چکش خدا، ادیسه فضایی و پایان کودکی یک فرجامشناسی به ظاهر نوین را با اسطورههایی پیرامون مفاهیم جاودانگی، رستاخیز و پایان تاریخ بشری ارائه کرده است تا پاسخی به نیازهای فکری بشر معاصر باشد، اما او در این کار همچنان عناصر فرجامشناسی گذشته را مورد بهرهبرداری قرار داده است که نشاندهنده عدم گسست کامل او از نظامهای فرجامشناسی قبلی و احیای استحاله یافته آنهاست.
Arthur C. Clarke seeks to present a new spatial eschatology. Until now, the analysts
have only pointed out in a scattered and inconsistent way the eschatological and
religious nature of the presence of aliens and gods along with space travels. In the
present article, we have coherently analyzed the eschatological elements and
compared them with their origin in the stories of Clarke. These elements of modern
spatial eschatology are mythological answers to the needs of the contemporary era,
based on the intellectual assumptions of modernity. The method used in the article
is analytical– comparative. The findings of the research show that Clarke's stories,
such as The Hammer of God, 2001: A Space Odyssey and Childhood's End, present
a seemingly new eschatology along with myths about immortality, resurrection and
the end of human history, in order to respond to the intellectual needs of
contemporary mankind. But Clarke still uses the elements of the past ecclesiology,
which shows that he has not completely broken with the previous eschatological
systems and indicates that he has revived these systems in a transformed form.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که داستان هاي کلارک مانند داستان چکش خدا، اديسه فضايي و پايان کودکي يک فرجام شناسي به ظاهر نوين را با اسطوره هايي پيرامون مفاهيم جاودانگي ، رستاخيز و پايان تاريخ بشري ارائه کرده است تا پاسخي به نيازهاي فکري بشر معاصر باشد، اما او در اين کار همچنان عناصر فرجام شناسي گذشته را مورد بهره برداري قرار داده است که نشان دهنده عدم گسست کامل او از نظام هاي فرجام شناسي قبلي و احياي استحاله يافته آن هاست .
/ ١٧٧ ب ) چگونه اين مفاهيم در يک مبناي هستي شناسانه متفاوت از انسان و جهان ارائه شده اند و عناصر فرجام شناسانه اديان را به صورت يک اسطوره استحاله نموده و به ظاهر يک الهيات نوين فضايي ارائه داده اند؟ پيشينۀ پژوهش مارک رُز (١٣٧٥)، در مقالۀ «توجيهي علمي براي رويدادهاي متافيزيکي» بر اين باور است که بعد از مدت ها حاکميت رئاليزم جزيينگر و روانشناسانه نياز بشر به رويدادهاي شگفت انگيز و جادويي در بازگشت به رمانس در رمان هاي علمي و تخيلي معاصر پديدار ميشود.
New York: Rutledge, Web. http://www.
Clarke’s 2001: A Space Odyssey and its Contribution to the Development of Science س ١٨ـ ش ٦٨ـ پاييز١٤٠١ ــــــــــــــ اساطير فرجام شناسي نوين فضايي در رمان هاي علمي ...