خلاصة:
هدف این تحقیق بررسي نظرات دانشآموزان دبيرستانهای شهر یاسوج در مورد حفظ محيط زيست میباشد. روش کار بهصورت میدانی بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه از 121 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر یاسوج جمعآوری گردیده است. روش مورداستفاده در این تحقیق توصیفی-تحلیلی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بوده که ضریب پایایی آن 85/0 برآورد شده است. تجزیه و تحمیل دادهها با استفاده از آزمون آماری و متغیره و از طریق نرمافزار spss انجام پذیرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که دانشآموزان به مسائل مربوط به حفظ محیط زیست علاقهمند بوده و حفاظت از محیط زیست را تا حدی از وظایف خود میدانستند و در رابطه با مسائل و مشکلات مربوط به حفاظت از آن، در حد قابل قبولی اطلاعات و آگاهی داشتند. برای رسیدن به توسعهای پایدار یعنی توسعهای موزون و با حفظ ارزشهای زیستمحیطی، باید به تحول فرهنگی زیستی جوامع اندیشید تا مردم تشکیلدهنده جوامع، منش خود را با پایداری و پویایی طبیعت تطبیق دهند، زیرا بروز بحرانهای زیستمحیطی و انهدام و تحمیل منابع طبیعی به همراه افزایش جمعیت باعث شده است که انسان امروز بیشتر برای جلوگیری از نابودی محیطی زیست خود تلاش کند. درنهایت نتایج آزمونهای آماری نشان داد که بهجز متغیرهای تمایل به ایجاد تشکیلهای زیستمحیطی، میزان بازدید از پارکها و فضای سبز، بازدید دانشآموزان از مراکز مرتب با محیط زیست، استفاده از آموزشهای و علمی حفاظت از محیط زیست و استفاده از فیلمهای آموزشی درزمینه محیط زیست، بین تمامی متغیرهای تحقیق ازجمله میزان مطالب آموزشی زیستمحیطی در کتاب درسی، نگرش نسبت به حفاظت از محیط زیست، میزان و البته به محیط زیست، مجهز بودن کتابخانههای مدارس به منابع و علمی، استفاده از مجلات و نشریات زیستمحیطی، میزان بازدید کارشناسان محیط زیست از مدارس، شرکت در فعالیتهای داوطلبانه زیستمحیطی، اطلاعرسانی دبیران در خصوص حفظ محیط زیست با دیدگاه دانشآموزان نسبت به حفاظت از محیط زیست رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.
the purpose of this study is to investigate the views of high school students in yasuj about environmental protection. the method is fieldwork and information was collected through a questionnaire from 121 high school students in yasuj. the method used in this research is descriptive-analytical. the data collection tool was a researcher-made questionnaire with a reliability coefficient of 0.85. data analysis was performed using statistical and variable tests and spss software. findings showed that students were interested in issues related to environmental protection and considered environmental protection to be part of their duties and had an acceptable level of information and knowledge about issues and problems related to its protection. to achieve sustainable development, ie balanced development and preserving environmental values, you must think about the biocultural transformation of societies so that the people who make up communities adapt their character to the sustainability and dynamism of nature, because environmental crises and the destruction and imposition of natural resources increase population has caused humans today to work harder to prevent the destruction of their environment. finally, the results of statistical tests showed that in addition to the variables of the tendency to create environmental structures, the amount of visits to parks and green spaces, students' visits to environmentally friendly centers, the use of educational and scientific environmental protection and the use of educational videos in the field of environment. among all the research variables, including the amount of environmental education materials in the textbook, attitudes towards environmental protection, the amount and of course to the environment, school libraries are equipped with resources and science, the use of environmental magazines and publications, the number of environmental experts visiting schools, participation in voluntary environmental activities, informing teachers about environmental protection there is a direct and significant relationship between students' views on environmental protection.
ملخص الجهاز:
از نظر هولوگ و همکاران (٢٠١١ ) افراد آموزش ديده زيست محيطي، درجات متنوعي از مؤلفه هاي دانش و درک طيف گسترده اي از مفاهيم زيست محيطي، مشکلات و مسائل زيست محيطي، مجموعه اي از منش شناختي و عاطفي، مجموعه اي از مهارت ها و تواناييهاي شناختي و استراتژيهاي رفتاري مناسب براي اعمال آن و اتخاذ تصميمات مؤثر در طيف وسيعي از زمينه هاي زيست محيطي دارا ميباشند و ميداند چگونه تواناييهايش را براي تغييرات در جامعه و هوشيار ساختن ديگران و قضاوت و تصميمات آگاهانه بکار گيرد (هولوگ و همکاران ،٢٠١١) سطوح آموزش زيست محيطي بر اساس منشور آموزش زيست محيطي تفليس عبارت است از: ١- دانش و آگاهي زيست محيطي :آگاهي نسبت به کل محيط زيست و مسائل آن ، توسعه توانايي براي درک و تشخيص و استفاده از اين توانايي درزمينه هاي مختلف ٢ - کسب مجموعه اي از ارزش ها و احساسات در ارتباط با محيط زيست و انگيز ه براي مشارکت در حفظ و بهبود آن ٣ - مهارت : کسب مهارت هاي موردنياز براي تشخيص و بررسي ٤ - مشارکت براي حل مسائل و مباحث زيست محيطي ٥ - مشارکت : کمک به دانش آموزان براي کسب تجربه در استفاده از دانش ها و مهارت هاي کسب شده براي انجام عمل مثبت و انديشمندانه در جهت حل مسائل زيست محيطي (رامسي،١٩٩٢:٣٧) در بسياري از مواقع با وجود بالا بودن دانش زيست محيطي، رفتار زيست محيطي ضعيف است به ويژه زماني که با پرداخت هزينه و يا اولويت دادن به رفاه و آسايش فرد مواجه باشيم (فردوسي، ١٣٨٦) زيرا آموزش زيست محيطي بايد سه سطح ادراکي(دانش و فهم )، عاطفي (ارزش گذاري و دروني کردن ) و فعاليت (اقدام و عمل ) را در برگيرد(پيري و قاسمي،١٣٨٨) سه سطح اهداف بلوم شامل سطوح شناختي، رواني حرکتي و عاطفي ميباشد که عناصر تشکيل دهنده چارچوب آموزش زيست محيطي مارسيونسکي و رهرينگرا در برميگيرد.