خلاصة:
واکاوی و نقد کتابهای زبان انگلیسی با اهداف ویژه در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. ازطرفدیگر با توجه به بسیاری واژگان زبان انگلیسی، بهرهگیری از فعالیتهای هوشیاریافزا در کتابهای درسی میتواند فرایند یادگیری را تسهیل کند. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی فعالیتهای مربوط به واژه از حیث هوشیاریافزایی با استفاده از مدل ویلیس و ویلیس (1996) میپردازد. بدین منظور، سه کتاب منتشرشده توسط انتشارات سمت، انگلیسی برای دانشجویان رشتههای علوم انسانی (ادبیات و زبانها، هنر، معماری) (فرجامی، 1396)، انگلیسی برای دانشجویان رشتۀ روانشناسی (پیشقدم و بوری، 1396)، و انگلیسی برای دانشجویان رشتۀ جامعهشناسی (کشاورز و نوشی کوچکسرایی، 1394) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که در هر سه کتاب، فعالیتهای غیرهوشیاریافزا نسبتبه فعالیتهای هوشیاریافزا از فراوانی بیشتری برخوردار بودند و در میان زیرشاخههای این فعالیتها، «آموزش مرجع» بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داد و «کشف بینزبانی» در هیچیک از کتابها یافت نشد. از آن جایی که فعالیتهای هوشیاریافزا به تسریع یادگیری و افزایش انگیزه و تمرکز فراگیران منجر میشود، بهتر است مؤلفان محترم این کتابها، و شاید مؤلفان سایر کتب منتشرۀ سازمان سمت، به بازنگری کتابها از نظر افزودن فعالیتهای هوشیاریافزا بپردازند.
Examining English for academic purposes' (EAP) textbooks has gained momentum in recent years. On the other hand, due to the large number of vocabulary items in English, utilizing consciousness-raising activities in textbooks would facilitate vocabulary learning and consequently language acquisition. Therefore, the present study aims at investigating vocabulary exercises incorporated in EAP textbooks using the consciousness-raising framework proposed by Willis and Willis (1996). In so doing, three textbooks namely English for the Students of Humanities (Literature and Languages, Arts, Architecture) (Farjami, 2018), English for the Students of Psychology ( Pishghadam & Boori, 2017), English for the Students of Sociology ( Keshavarz & Nushi Kochaksaraei, 2016), which were published by SAMT publishing house, were examined. The results indicated that in the books mentioned, non-consciousness raising exercises outnumbered consciousness-raising ones and among the categories of consciousness-raising activities, exercises on reference training enjoyed the highest frequency and cross-language exploration exercises were not identified in any of the three books. Given the fact that consciousness-raising exercises lead to facilitated learning, increased level of motivation, and learners' aggregated attention, it's recommended that authors of these books and as well as other authors publishing SAMT books take necessary actions to revise and include consciousness-raising activities in EAP books.
ملخص الجهاز:
دانشجوی دورۀ دکتری رشتۀ آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبان ها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهـران ، تهران ، ایران Vocabulary Consciousness-Raising Activities: The Case of ESP Books in Iran Abbas Ali Rezaee1, Haniye Seyri 2 Received: 10/02/2022, Accepted: 17/09/2022 Abstarct Examining English for academic purposes' (EAP) textbooks has gained momentum in recent years.
student in the field of English language teaching, Faculty of Foreign Languages and Literature, University of Tehran, Tehran, Iran مقدمه یکی از زیرشاخه های یادگیری زبان دوم ، یادگیری انگلیسی برای اهداف ویژه است کـه بـر آمـوزش زبـان انگلیسـی بـرای اسـتفاده در حـوزه ای خـاص تأکیـد مـیکنـد (پـارتریج و استارفیلد١، ٢٠١٣).
مدرسان از طریق کتاب های درسی میتواننـد 0015$$# با هوشیاریافزایی به فرایند یادگیری زبان آموزان کمک کننـد (ویلـیس و ویلـیس ، ١٩٩٦)، زیرا فعالیت های هوشیاریافزا٢ باعث توجه و تمرکز بیشتر بر معنای یک واژه مـیشـود و بـه فراگیران توان کافی را برای درک ابعاد مختلف معنای یک واژه را ارائه میدهند (ویلـیس ، ١٩٩٢).
بنـابراین ، بـرای کامـل کـردن سـیر نقـد و بررسی کتاب هـای انگلیسـی و همچنـین پاسـخ بـه ضـرورت انجـام چنـین کـاری، پـژوهش حاضـر قصـد دارد کتـاب هـای انگلیسـی رشـتۀ روان شناسـی، مـدیریت و جامعـه شناسـی را از نظر فعالیت های هوشیاریافزا برای تدریس واژگان مورد نقـد و بررسـی قـرار دهـد.
در بخـش اول بـا عنـوان Boost your vocabulary توضـیحانی درمـورد جنبـه هـای مختلـف واژه هـا آورده شـده و بـه دنبـال آن تمرین های مرتبط ارائه شده است .
Evaluation of EAP textbooks: A comparison between SAMT english for medical students and Oxford english for career, Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(3), 133-149.