خلاصة:
هدف مطالعه حاضر نیز بررسی مسئولیت اجتماعی سازمانهای ورزشی در ایران در زمان شیوع ویروس کرونا از طریق شبکههای اجتماعی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات اکتشافی (کیفی و کمی) بود که به همین سبب از نمونهگیری هدفمند استفاده شد و در میان سازمانهای ورزشی ۲۴ سازمان انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق مطالعه اسناد و مستندات سازمان های ورزشی در حوزه مسئولیت اجتماعی بود. تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا در دو بعد کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بخش کمی نشان میدهد که سازمانهای ورزشی در زمان بحران و برای آگاه کردن مردم بیشتر از فضای وبسایت به نسبت بهره بردهاند. نتایج در بعد کیفی نیز حاکی از آن است که سازمانهای ورزشی برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بیش از هرچیزی بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و کمکهای عام المنفعه تمرکز داشتهاند. بنابراین، نتایج تحقیق بصورت کلی نشان میدهد که سازمانهای ورزشی در ایران در زمان شیوع کرونا ویروس از مقوله مسئولیت اجتماعی غافل نبوده بلکه تسلط بر شبکههای اجتماعی و استفاده بهینه از آن را ترویج نمودهاند.
The aim of this study was to investigate the social responsibility of sports organizations in Iran during the outbreak of coronavirus through social networks. The research method was exploratory research (qualitative and quantitative), which is why purposeful sampling was used and 24 organizations were selected among sports organizations. The tool used in this study was the study of documents of sports organizations in the field of social responsibility. The data analysis findings was reviewed using content analysis method in both qualitative and quantitative dimensions. The results of the quantitative section show that sports organizations have used the website space more in times of crisis and to inform the public. The results in the qualitative dimension also indicate that sports organizations have focused more on observing health protocols and charitable assistance in order to play the role of social responsibility. Therefore, the results of the research in general show that sports organizations in Iran at the time of the outbreak of coronavirus were not unaware of the issue of social responsibility, but promoted the dominance of social networks and its optimal use.