خلاصة:
بســیاری از صــاحب نظران ارتباطات و رســانه و جامعه شــناســان، رســانهها را عامل تغییر اجتماعی می دانند و بر این باورند که رســانهها در بازنمایی چشــم انداز مناســب برای هدف گذاری، پیشرو بودن در شناسایی فرصتها وتهدیدها نقش مهمی در نیازسنجی توسعه ای در فرآیند توسعه، ضمن جهت دهی به تصمیمات سیاست گذاران برای اتخاذ استراتژی مناسب، در تحقق توسعه همه جانبه در حوزه کشاورزی نقش اساسی می توانند ایفا نمایند.
در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناخت " تحوه بازنمایی ظرفیت های کشاورزی ایران درگزارش های خبری ٢١ سیما " انجام شده است. این پژوهش به روش تحلیل محتوا و با جامعه آماری گزارش های خبری پخش شـــده در بخش خبری ٢١ ســـیما با موضـــوعات کشـاورزی در٤ ماهه (خرداد، تیر، مرداد و شـهریور١٣٩٩) و به روش نمونه گیری احتمالی و به شــیوه نظامند انتخاب و مورد بررســی قرار گرفته اســت. نتایج بدســت آمده نشــان داد موضوعات حوزه "زراعت " با ٢١/٥ درصد بیشترین و شیلات و آبزیان با ٣/٨ درصد کمترین میزان بازنمایی ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشــاورزی بود. ٥٧ درصــد ازگزارش های پخش شــده در مورد ظرفیت های کشــاورزی مرتبط با شــعار ســال (جهش تولید) بود. رویکرد
"مسئله محوری " با ٦٠/٨ درصد بیشترین میزان رویکردگزارش های خبری برحسب مخاطب هدف بود. همچنین "ادعای موفقیت برنامه های " حوزه کشــاورزی با ٢٦/٦ درصــد بیشــترین میزان بهره گیری از معیار اخبار توســـعه در بازنمایی ظرفیت های کشـــاورزی در بازه زمانی درگزارش های خبری ٢١ سیما بود.
ملخص الجهاز:
William Scot يافته هاي توصيفي 1 جدول (١): موضوعات بازنمايي درگزارش هاي خبري حوزه کشاورزي در بخش خبري ٢١ سيما شماره , مقوله , فراواني , درصد 1, زراعت , 17, 21/5 2, باغباني , 13, 16/5 3, دام و طيور , 12, 15/2 4, مراتع و جنگل , 12, 15/2 5, عمليات زيربنايي آب و خاک , 10, 12/7 6, صنايع تبديلي وکسب و کارهاي کشاورزي , 8, 10/1 7, نهاده هاي دانش بنيان , 4, 5/1 8, شيلات و آبزيان , 3, 3/8 مجموع , 79, 100 نتايج جدول شماره ١ نشان مي دهد بيشترين موضوعات بازنمايي شده درحوزه کشاورزي مربوط به حوزه "زراعت " با ٢١/٥ درصد بود.
حوزه هاي " باغباني ، دام وطيور و مراتع و جنگل ، عمليات زير بنايي آب و خاک و صنايع تبديلي و کسب و کارهاي کشاورزي " نيز بعد از حوزه "زراعت " بترتيب با ١٦/٥ ، ١٥,٢ ، ١٢/٧و ١٠١/١ بيشترين ميزان در بازنمايي ظرفيت هاي کشاورزي در بازه زماني چهار ماهه ١٣٩٩ (خرداد، تير، مرداد و شهريور) درگزارش هاي خبري ٢١ سيما بودند.
رويکردهاي "راهکار محور و مسئول محور و کارشناس محور" بعد از رويکرد "مسئله محوري " به ترتيب با ١٦/٥ و ٦/٣ درصد بيشترين ميزان رويکرد گزارش هاي خبري اخبار ٢١ سيما در زمينه بازنمايي ظرفيت هاي کشاورزي کشور در بازه زماني مورد بررسي بود.
حوزه مراتع و جنگل نيز با ١٢/٧ درصد بيشترين حوزه غير مرتبط با شعار سال و نهاده هاي دانش بنيان با ١/٣ درصد کمترين ميزان موضوعات بخش کشاورزي مرتبط با شعار سال در گزارش هاي خبري ٢١ سيما در بازه زماني چهار ماهه ١٣٩٩ (خرداد، تير، مرداد و شهريور) بودند.