خلاصة:
فرااندیشۀ دینشناخت پیشرفت در مقتضیات پایدار جامعۀایرانی در فرآوری تحقیق و توسعهای خویش در گرایش اسنادی، سند الگوی پایۀ پیشرفت اسلامیـایرانی را بهدست میدهد. پس از سامان کلان سند الگو، اکنون میتوان به بسط آن تا الگوی راهبریتحول چه در ساحت رویکردها و چه در ساحت اسناد برنامهای و عرصهای همت گماشت که بهناگزیر در اختیارداشتن روششناسی بسط آن ضروری مینماید.
روششناسی فرااندیشه و دانش جامع نظامشناسی و نظامسازی پیشرفت، به مثابه ساحت روششناسی تبدیل سند الگوی پایۀ پیشرفت به الگوی تفصیلی راهبری تحول کدام است؟
فرضیۀ مرجع در ساختی دو لایهای، در گذار از مسئلهشناسی پیشرفت به پردازش مبانی معرفتشناخت پیشرفت، روششناسی مرجع را ناظر به سند الگوی پایۀ پیشرفت، بازخوانی و بهکار میبندد.
1ـ دو گام پایه در شناخت الگوی برگیری روشهای شناخت و به این قرار برآمدن رویکرد خاص روششناختی به توسعۀ سند الگو، تحلیل ماهیت معرفتشناخت و سازوکاری فراندیشۀ مرجع نظام و سپس بازخوانی پیاز پژوهش فرآورندۀ روششناسی توسعۀ سند الگو است؛
2ـ ماهیت استنتاجی، استنادی و سپس کاربردی هماهنگ روشهای مورد نیاز پردازش تفصیلی الگوی راهبری تحول در دو ساحت نظامشناسی رشدشناخت و نظامسازی توسعهای، اقتضاء سه دسته منطق و به این قرار سه دسته روششناسی را دارد: منظومه منطقهای مبنای نظریهپردازی پیشرفت، حیث استنتاجی و منظومه منطقهای درونزای نظامشناسی، حیث استنادی و منظومۀ خردهروشهای کاربردی، حیث کارآمدی پژوهش توسعهای سند الگو را پشتیبانی میکند و روششناسی آیندهنگاریراهبردی، راهبرندۀ بسامانی سطح نظامساز اندیشۀ دینشناختپیشرفت و تفقهدردین است.