خلاصة:
مدیریت دانش، نقش ویژهای در موفقیت عملکرد سازمانها و در مقیاس بزرگتر، جوامع دارد. رقابت کشورها در عصر اقتصاد دانشبنیان، بستگی به توان آنها در خلق و بهرهبرداری از دانش دارد. مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در موضوع تدوین الگوی پیشرفت، نیاز شدیدی به خلق دانش دارد نیز به این مقوله، توجه وافر نموده است. این دغدغه باعث شده است که مرکز به محل مراجعه اندیشمندان و فرهیختگان تبدیل شود. در نوشتار حاضر با ترسیم مراحل و فرایندهای مدیریت دانش، عملکرد مرکز در هر یک از این مراحل مورد واکاوی قرار گرفته است. روش تحقیق، مطالعه موردی است که در اجرای آن از ابزارهای مصاحبه، مشاهده مشارکتی و بررسی اسنادی (مطالعه اسناد و مدارک مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) استفاده شده است. مستندسازی تجربیات در مرکز، فرایند مدیریت دانش اسلامی و به طور خاص، تطبیق فرایند تدوین الگوی پایه پیشرفت با فرایند مدیریت دانش ذکر شده است. در انتها شبکه مدیریت دانش مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، منطبق بر مراحل چهارگانه مدیریت دانش ترسیم شده است.