خلاصة:
مراجعه ی حداکثری به محافل درمانی و قضایی مسئله ی اول مردم ایران است . پروسه ی دادرسی، درمانی و مشاوره ای با وجود شاخه های متعدد اجتماعی، حقوقی و با وجود قضات و وکلای متعدد پاسخ گویی به مراجعین را، کاری زمان برکرده است . اطاله ی دادرسی آفت بزرگ محاکم و مورد گلایه ی متقاضیان عدالت است . با مقایسه ی آمار تطبیقی کشورهای پیشرفته در فنون مشاوره و طب و حقوق به حجم کثیر مراجعه ی ایرانیان به این مراکز مشخص خواهد شد. بر همین اساس مراجعه ی تخصصی به محافل و محاکم و تعیین وکیل حقوقی یا جزایی در تسهیل امور بسیار کارساز خواهد بود. بهره مندی از مشاور مناسب و یا وکیلی توانمند برای حل این مسئله ، امری ضروری است . فرهنگ جامعه ، حل این معضل اساسی را برای پیشگیری از بروز مشکلات خود به خوبی واقف است ، نبود تجربه ی لازم در مراجعه ی روشمند به وکیل مناسب مواردی را سبب میشود که این رابطه را غیرعملیاتی میکند. در سال های اخیر با شناخت شیوه های تحلیل زبانی و گسترش آن در میان جامعه ، نیاز سازمان های قضایی و آموزشی را برای رویکرد این نوع از گفتمان اجتناب ناپذیر مینماید. از آن جا که رعایت اخلاق حرفه ای، مخصوص مشاغل معینی نبوده و نیاز مراجعه ی همگانی را تاکید مینماید، برای نائل شدن جامعه به عدالت حداقلی رعایت وظایف مجریان و ناظران قانون با شیوه ی مدیریتی جدید مدنظر قانون گذار بوده است . وفاداری به سوگند از طرف پزشک ، قاضی و وکیل و نماینده ی مجلس شاخصه ی مناسبی برای تحقق مدیریت فرادستی است که نقش تعیین کننده در رسیدن به اهداف عالی داشته است . بررسی تحلیل زبانی از منظر حقوق ، روانشناسی در تعیین مجرم و اثبات جرم توسط قاضی و تاکید وکیل بر روش اقناعی در رفع اتهام و رفع نگرانی روحی و روانی در بیمار، مطلوب مقاله ی حاضر است . این نوشتار که به شیوه ی کتابخانه ای تدوین شده در بیان زبان شناسی علمی به دنبال آن است که آیا خلا موجود با اخلاق نظری بر طرف میشود؟ بر این اساس مراکز آموزشی و فرهنگی و محاکم دادگستری نیازمند سازوکاری متفاوت در تدوین آیین نامه ای نوین است . امید آن که با عمل به شیوه ی فرازبانی تغییر و تحول فراوان در ارائه ی شیوه ی گفتمان به دست خواهد آمد.
ملخص الجهاز:
سوال پژوهش آیا وکیل در ارتباط با قاضی در جایگاه مساوی قرار داشته یا یک همکار شناخته می شود؟ آیا دستورالعمل منشور اخلاقی در مراکز اداری و مشاوره ای و آموزشی و محاکم قضایی ارباب رجوع محور است ؟ برای ترفیع در سازمان های اداری تخصصی چه باید کرد که از شیوه های متنوع زبان شناسی استفاده گردد.
وجود مشترکات فراوان قاضی، وکیل ، طبیب و نماینده قسم نامه شغلی، تعهد حرفه ای، تحصیلات تخصصی و باور به رفع مشکل ارباب رجوع است که باعث می شود موضوع عملکرد این مناصب مورد توجه ویژه قرار گیرد.
با نگاهی به آثار گذشتگان محرز میگردد که این امور در زمان های دور هم احساس نیاز مخصوص به خود را داشته اند از آن جمله برخوردار بودن متهم از وکیل در قانون حمورابی به طور جدی مطرح شده است .
در زمینه ی تحلیل و توصیف گفتمان دادگاه های حقوقی و کیفری ایران مقالات چندی نگاشته شده از آن جمله : مقاله ی توصیف و تحلیل شیوه های زبانی و فرا زبانی وکلا جهت اقناع در دادگاه های علنی ایران نوشته آقا گل زاده و همکاران (١٣٩٦)، از آثار مناسب در این زمینه ، «کتاب علم و دین ایان باربور» است که به مسئله ی عدم تعمیم نتایج مشاهدات اشاره میکند (باربور، ١٣٦٢: ١٧١) دکتر محمد مهدی کرمی (١٣٩٨) در «کتاب مبانی فقهی اقتصاد اسلامی» بر نیازمندی نظریه پردازی در عملیات ذهنی تأکید مینماید.