خلاصة:
مایکل سندل نظریه پرداز و فیلسوف سیاسی شهیر جماعت گرای معاصر است که در تالیفات متعدد آموزه های فلسفی - سیاسی خود را با رویکردی آشکار و مصداقی تشریح نموده است. کوشش ،سندل که شهرت اصلی وی مرهون قوت در بیان و سوق دادن مباحث انتزاعی فلسفه سیاسی به مسائل عینی ،اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ملموس است همواره در راستای تشریح و بازشناسی آموزه های فلسفه سیاسی با امعان نظر به موضوع تکثر تلون و تنوع اجتماعات میباشد در این پژوهش ضمن بهره مندی از روش توصیفی- تحلیلی، مترصد ارزیابی و ارائه فلسفه سیاسی جماعت گرایی و پندار مایکل سندل به عنوان یکی از رهیافتهای هنجاری معاصر علوم اجتماعی در تبیین پدیده های سیاسی هستیم و در این میان با در نظر گرفتن اهمیت کانونی مبحث حقوق بشر در مطالعات سیاسی و نیز نقش قوام بخش اجتماع در اندیشه سندل، در پی این سوال که مولفه های روشی اجتماعی گرایی و مایکل سندل چه بوده و چه مفهومی از حقوق بشر در تفکر مایکل سندل قابل پذیرش است؟ اصول روش شناختی و مفاهیم اصلی جماعت گرایی را به بحث میگذاریم سندل و به طور کلی متفکران جماعت گرا از سازه گرایان عرصه روش شناختی است که سطح تحلیل وی نه خرد و کلان بلکه بومی است و جغرافیا و عقلانیت محیطی برای آنها اهمیت فراوان دارد. کاربست این رهیافت به جای دیگر نظریات رویکردهای اثبات گرایی و هرمنوتیکی به نظر میرسد علیرغم برخی مقاومتهای فکری بتواند رهیافتی بومی را برای فهم و سیاستگذاری در جامعه متکثر ایرانی به دست دهد و به عنوان نظریه ای میان رشته ای برای علوم انسانی به کار آید.
ملخص الجهاز:
با این استدلال اگر جنین را شخص بدانیم نه تنها تحقیقات سلول های بنیادین ممنوع میگردد بلکه مشکلات دیگری هم ممکن است ایجاد شود؛ (١١٩ ;٢٠٠٥ ,Sandal) در نهایت ، راه ممانعت از ارتکاب بشر به اینگونه اعمال را قانونگذاری شایسته و سازگار از سوی دولت دانسته ، بیان میدارد در مواردی که اینگونه اعمال ، احتمالا غیراخلاقی تلقی میگردد، میتوان از مجرای وضع قاعده مناسب از سوی دولت ، مترصد تحصیل راه برون رفت شد ( Sandal ١٢١ :٢٠٠٥؛ این در حالی ست که سندل از طرف دیگر معتقد است به توجه جدی به اقتضائات جامعه ؛ آنچه در چارچوب تفکر جماعتگرای سندل محل تامل به نظر می رسد این است که اگر امری از نظر جامعه اخلاقی بوده و مذموم نیست ، دولت چگونه با تصویب قانون -بر خلاف نظر جامعه - مترصد تحصیل راه برون رفت باشد؟ اگر بر اساس آموزه های دینی مسیحیت و اسلام ، همجنس گرایی و سقط جنین را مورد مداقه قرار دهیم اینگونه موارد قانون بردار نیست ؛ ممنوع است و قانون گذار عملا نمیتواند یا نباید بتواند در صدد رفع آن برآید؛ در پارادایم فکری عملی امروز نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران ، مجال طرح مواردی از این قبیل فراهم نیست مگر اموری که ضمن اینکه توجیه عقلانی کاملی داشته باشد، وجهه شرعی نیز داشته و بتوان از مجرای شرع ، قاعده گذاری نمود.