خلاصة:
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی طراحی مدل ارتباطی سبکهای مدیریت تعارض با موفقیت ورزشکاران تیم های ملی فدراسیون ناشنوایان ایران بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضررا کلیۀ ورزشکاران تیمهای ملی ناشنوایان ایران تشکیل داده است که تعداد آنها 220 ورزشکار می باشد و نمونه آماری تحقیق را ورزشکاران اعزامی به مسابقات برون مرزی به تعداد 150نفر تشکیل داده اند. دراین تحقیق از پرسشنامه مدیریت تعارض رابینز (1998) و پرسشنامه موفقیت ورزشکاران (اس اس اس) موسوی و واعظ موسوی (۱۳۹۴) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها و اولویت بندی وتعیین سبک غالب مدیریت تعارض ازآزمون فریدمن وبرای تعیین ارتباط بین متغیرها و میزان تاثیرهرشاخص و متغیر برسایرمتغیرها ضمن استفاده از نرم افزار(اس پی اس اس) ازضریب معناداری وتاثیرنرم افزار (اسمارت پی ال اس) نیزاستفاده شد. همچنین جهت طراحی و برآزش مدل ارتباطی ازنرم افزار (اسمارت پی ال اس) استفاده شد. نتایج نشان دادکه مربیان تیم های ملی ناشنوایان جهت مدیریت تعارضات بیشتراز سبک عدم مقابله استفاده می کنند و سبک کنترل کمترین استفاده رادارد. ازمیان ابعاد موفقیت ورزشکاران ،به ترتیب ابعاد تعهد (5.10) و تکنیک (5.00) دارای بالاترین میانگین وبعد پیشرفت (4.29) دارای کمترین میانگین بوده است.همچنین ازمیان استراتژی های مدیریت تعارض مربیان،بین استراتژی راه حل گرایی(3.44=t ، 0.32=f) با موفقیت ورزشکاران ارتباط مثبت و معناداروجودداشت و بین استراتژی های عدم مقابله (0.02=t ) و کنترل (0.35=t) با موفقیت ورزشکاران ارتباط مثبت و معناداری مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
طراحی مدل ارتباطی سبک های مدیریت تعارض با موفقیت ورزشکاران تیم های ملی ناشنوایان ایران سعید سلگی 1 2 فریده اشرف گنجویی 3 علی زارعی 4 جاسم منوچهری / 10.
2131 هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی طراحی مدل ارتباطی سبک های مدیریت تعارض با موفقیت ورزشکاران تیم های ملی فدراسیون ناشنوایان ایران بود.
در این راستا مربیان ورزشی و ورزشکاران در تلاش اند تا با استفاده از دستاوردهای علمی و بهره مندی از تکنیک های روان شناسی عملکرد خود را بهبود بخشند و به موفقیت های بیشتری دست یابند (غفران عیار و همکاران ، ١٣٩٨).
263 اجرای روان متغیر وابسته متغیر مستقل راه حل گرایی توجه موفقیت سبک های عدم مقابله تکنیک ورزشکاران تعارض کنترل حساسیت به خطا تعهد پیشرفت شکل ١.
در این پژوهش از ٢ پرسشنامه برای جمع آوری داده های مربوط به سبک های مدیریت تعارض مربیان و موفقیت ورزشکاران استفاده شد: ١- پرسش نامه مدیریت تعارض که توسط رابینز (١٩٩٨) ساخته شده است و شامل ٣٠ سؤال است .
متغیرهای اصلی تحقیق در این قسمت وضعیت سبک های مدیریت تعارض مربیان و شاخص های موفقیت ورزشکاران تیم های ملی ناشنوایان ایران توصیف شده است .
همچنین این یافته های پژوهش با نتایج پژوهش حدادی و همکاران (١٣٩٠) که سبک غالب مورد استفاده را سبک های مصالحه و تشریک مساعی دانسته اند و پژوهش های بوردن ٢ و همکاران (٢٠٢٠) قهرمانی و همکاران (١٣٩٥) واستانلی و الگرت ٣ (٢٠٠٧) همخوان بوده و با نتایج پژوهش های ممشلی و همکاران (١٣٩٩) که ویژگی های شخصیتی دبیران تربیت بدنی را با سبک های مدیریت تعارض مورد پژوهش قرار داده بود و سبک کنترل بیشترین میانگین را دارا بود و همچنین نتایج پژوهش های عسگری و افشار (١٣٩٣) و اکبری (١٣٨٤) ناهمخوان می باشد.