خلاصة:
پرورش معلمان فکور، از رسالت اساسی دانشگاه فرهنگیان محسوب میشود. تحقق این مهم، تنها از طریق دوره های کارورزی که در حقیقت تمرین معلمی است، حاصل میشود. در این راستا، برنامة درسی به عنوان ابزار کارآمد برای این دوره ها در اثربخشی بیشترمورد توجه است. با ملاحظه این اهمیت، پژوهش حاضر به طراحی و تبیین الگوی برنامة درسی کارورزی تربیت معلم فکور در دانشگاه فرهنگیان پرداخته است. پژوهش حاضر، کیفی و از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعة آماری این پژوهش را متخصصان، برنامهریزان و سیاستگذاران دانشگاه فرهنگیان ایران تشکیل میدهند. برای مصاحبه با صاحبنظران در حوزة دانشگاه فرهنگیان از روش نمونهگیری هدفمند (موارد مطلوب) استفاده شد. در این راستا، به طور هدفمند با مصاحبه نیمهساختاریافته با 14 نفر، اشباع نظری در دادهها حاصل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی برنامة درسی کارورزی تربیت معلم فکور در قالب چهار عنصر هدف، محتوا، روش و ارزشیابی به صورت بازخوردی تدوین میشود. در مجموع، الگوی برنامة درسی کارورزی مبتنی بر تربیت معلم فکور در دانشگاه فرهنگیان، رویکردی کلگرا و همهجانبهنگر بوده و تربیت فکورانه دانشجومعلمان در اولویت این الگو دارد.
Educating reflective teachers is one of the basic missions of Farhangian University. This can only be achieved through practicum, which are in fact teacher training. In this regard the curriculum as an effective tool for these courses is more effective. Considering this importance, the present study has designed and explained the model of the practicum curriculum for teacher training in Farhangian University. The present study is qualitative and in terms of purpose, it is applied research. The statistical population of this research consists of experts, planners and policy makers of Farhangian University. Purposeful sampling method (desirable cases) was used to interview experts in Farhangian University. In this regard, theoretically saturated data were obtatined by semi-structured interviews with 14 people. Findings showed that the practicum curriculum pattern of reflective teacher training is developed in the form of four elements: purpose, content, method and evaluation in the form of feedback. In general, the practicum curriculum pattern based on the training of reflective teachers in Farhangian University is a holistic and comprehensive approach and the reflective training of teachers is a priority of this model.