خلاصة:
این مطالعه با هدف ارائه الگوی تاب آوری سازمانی در شبکه بانکداری در شرایط تحریم (مطالعه موردی: بانک توسعه صادرات) انجام شده است. روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر دادهها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش از نوع داده بنیاد است. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی شامل کلیه صاحب نظران و خبرگان و مدیران سازمان بانک های توسعه صادرات در سال 1399 است. روش نمونهگیری از جامعه مزبور به صورت هدفمند و از نوع گلوله برفی بود که بر اساس این نوع روش نمونه گیری تعداد 21 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین جامعه این مطالعه در بخش کمی کلیه کارکنان بانک های توسعه صادرات شهر کرمانشاه در سال 1399 بوده که از میان آنها بر اساس فرمول کوکران تعداد 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده های این مطالعه از روش داده بنیاد و همچنین نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج این مطالعه ارائه الگوی تاب آوری سازمانی در شبکه بانکداری در شرایط تحریم بوده است که نتایج نشان داد، عوامل مؤثر بر الگوی تاب آوری سازمانی شامل: 1-عوامل علی (گسترش ارتباطات، اقتصاد مقاومتی، شفاف سازی قوانین و توانمند سازی مدیریت)، 2-راهبردهای تعاملی (برنامه ریزی سازمانی، گسترش کیفیت خدمات و استراتژی مؤثر سازمانی)، 3- شرایط مداخله گر (حمایت دولت و تنظیم سیاست های پولی و مالی)
This study aimed to provide an organizational resilience model in the banking network in the face of sanctions (Case study: Export Development Bank). The method of this study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data. The statistical population of this study in the qualitative section includes all experts and managers of the banks in 2020. The sampling method of the community was snowball. Based on this, 21 people were selected. Also, in the quantitative part, 250 employees of the bank branches were selected as a sample. Foundation data method as well as SPSS and AMOS software were used to analyze the data. The results showed that the factors affecting the organizational resilience model include: causal factors (expansion of communication, resilient economy, transparency of laws and empowerment of management); interactive strategies (organizational planning, expansion of service quality and effective organizational strategy); Interventional conditions (government support and monetary and fiscal policy regulation) and Underlying factors (organizational participation, capable human resources and employee satisfaction).